Skepp i horisonten

Trafikanalys har beretts möjlighet att yttra sig över externremissen av förslag till införlivande av IMO:s regelverk om övervakning, rapportering och verifiering av koldioxidutsläpp från fartyg, genom ändring av TSFS 2010:96.

Trafikanalys delar de bedömningar som Transportstyrelsen gör i sin konsekvensanalys och har inget att erinra mot föreslagna regelförändringar. Dock kan regelverket utvecklas med vägledning och riktlinjer för datakvalitet och därigenom klargöra Transportstyrelsens ansvar för att verifiera data. Dessa punkter är mer utvecklade i både IMO:s vägledning och EU:s regelverk.

Det hade varit önskvärt med en närmare problematisering av de olika behov och krav som finns avseende sjöfartens utsläppsrapportering i konsekvensanalysen, samt att Transportstyrelsens föreskriftsrätt hade använts för att möta och samordna behov och krav. De regelförändringar som Transportstyrelsen föreslår är att betrakta som ett minimum enligt IMO:s regelverk, snarare än ett regelverk som tar höjd för behov och krav på dataförsörjning, kvalitet och samordning.

Hela yttrandet finns nedan.


Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2022

Sjötrafiken minskade tydligt under pandemiåren med vissa tecken på en påbörjad återhämtning under 2021. Antalet fartygsanlöp i...

Förutsättningar och styrmedel för ökad elsjöfart

Det finns potential att öka elektrifieringen i svensk sjöfart. Inom ramen för ett regeringsuppdrag föreslår Trafikanalys nya...

Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...