Skepp i horisonten

Trafikanalys har beretts möjlighet att yttra sig över externremissen av förslag till införlivande av IMO:s regelverk om övervakning, rapportering och verifiering av koldioxidutsläpp från fartyg, genom ändring av TSFS 2010:96.

Trafikanalys delar de bedömningar som Transportstyrelsen gör i sin konsekvensanalys och har inget att erinra mot föreslagna regelförändringar. Dock kan regelverket utvecklas med vägledning och riktlinjer för datakvalitet och därigenom klargöra Transportstyrelsens ansvar för att verifiera data. Dessa punkter är mer utvecklade i både IMO:s vägledning och EU:s regelverk.

Det hade varit önskvärt med en närmare problematisering av de olika behov och krav som finns avseende sjöfartens utsläppsrapportering i konsekvensanalysen, samt att Transportstyrelsens föreskriftsrätt hade använts för att möta och samordna behov och krav. De regelförändringar som Transportstyrelsen föreslår är att betrakta som ett minimum enligt IMO:s regelverk, snarare än ett regelverk som tar höjd för behov och krav på dataförsörjning, kvalitet och samordning.

Hela yttrandet finns nedan.


Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...

Nya regler ska öka säkerheten för passagerarfärjor

Europeiska kommissionens har presenterat nya regler för att öka säkerheten på färjor. Förslaget syftar till att skydda...

Eldrivna fartyg och land- och laddström för sjöfarten utreds

Trafikanalys har fått två uppdrag av regeringen som handlar om en ökad elektrifiering inom sjöfarten. Ett uppdrag handlar om at...