Yttrande över remiss av ändring i TSFS 2010:96 om förorening från fartyg

Skepp i horisonten

Trafikanalys har beretts möjlighet att yttra sig över externremissen av förslag till införlivande av IMO:s regelverk om övervakning, rapportering och verifiering av koldioxidutsläpp från fartyg, genom ändring av TSFS 2010:96.

Trafikanalys delar de bedömningar som Transportstyrelsen gör i sin konsekvensanalys och har inget att erinra mot föreslagna regelförändringar. Dock kan regelverket utvecklas med vägledning och riktlinjer för datakvalitet och därigenom klargöra Transportstyrelsens ansvar för att verifiera data. Dessa punkter är mer utvecklade i både IMO:s vägledning och EU:s regelverk.

Det hade varit önskvärt med en närmare problematisering av de olika behov och krav som finns avseende sjöfartens utsläppsrapportering i konsekvensanalysen, samt att Transportstyrelsens föreskriftsrätt hade använts för att möta och samordna behov och krav. De regelförändringar som Transportstyrelsen föreslår är att betrakta som ett minimum enligt IMO:s regelverk, snarare än ett regelverk som tar höjd för behov och krav på dataförsörjning, kvalitet och samordning.

Hela yttrandet finns nedan.

Hela yttrandet


Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...

Minskade svavelutsläpp från sjöfart på Medelhavet


Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläpp...