Yttrande över remiss av ändring i TSFS 2010:96 om förorening från fartyg

Skepp i horisonten

Trafikanalys har beretts möjlighet att yttra sig över externremissen av förslag till införlivande av IMO:s regelverk om övervakning, rapportering och verifiering av koldioxidutsläpp från fartyg, genom ändring av TSFS 2010:96.

Trafikanalys delar de bedömningar som Transportstyrelsen gör i sin konsekvensanalys och har inget att erinra mot föreslagna regelförändringar. Dock kan regelverket utvecklas med vägledning och riktlinjer för datakvalitet och därigenom klargöra Transportstyrelsens ansvar för att verifiera data. Dessa punkter är mer utvecklade i både IMO:s vägledning och EU:s regelverk.

Det hade varit önskvärt med en närmare problematisering av de olika behov och krav som finns avseende sjöfartens utsläppsrapportering i konsekvensanalysen, samt att Transportstyrelsens föreskriftsrätt hade använts för att möta och samordna behov och krav. De regelförändringar som Transportstyrelsen föreslår är att betrakta som ett minimum enligt IMO:s regelverk, snarare än ett regelverk som tar höjd för behov och krav på dataförsörjning, kvalitet och samordning.

Hela yttrandet finns nedan.

Hela yttrandet


Kommissionen publicerar siffror över koldioxidutsläpp från sjöfarten i Europa


Kommissionen har publicerat siffror över utsläppen från nästan 11 000 fartyg som trafikerade europeiska vatten under 2018....

Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2019


Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen följa upp den svenska sjöfartens internationella konkurrenssituation. I årets...

Rådet antar nya regler om upphandling av rena fordon, om koldioxidkrav för tunga fordon och om minskad byråkrati för sjöfarten


Den 13 juni antog rådet slutgiltigt ett antal nya eller reviderade förordningar och direktiv som rör transporter, och där...