Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Överflyttningseffekter inom SECA

Ett skepp

Den första januari 2015 skärptes kravet på svavelhalten i sjöfartens bränsle och utsläpp i det svavelkontrollområde (SECA) som omfattar Östersjön, Engelska kanalen och Nordsjön. EU-direktiv 2012/33/EU trädde då i kraft, det så kallade svaveldirektivet. Trafikanalys har påbörjat en utvärdering av dess införande och konsekvenser.

Syftet är att undersöka hur svaveldirektivet bidrar till, eller i förekommande fall motverkar, uppfyllelse av de transportpolitiska målen.

Den här rapporten är en tredje delrapport i Trafikanalys utvärdering och syftar till att identifiera och bedöma eventuella regionala konkurrenseffekter mellan trafikslag till följd av SECA, dvs. överflyttning av gods mellan sjöfarts- och lastbilstransporter. Risk för överflyttning påtalas i svaveldirektivets rättsliga grund. Dessa effekter kan utvecklas över tid, varför utredningen omfattar statistik från införandet av SECA 2006/07 och framåt.


Kommissionen reviderar systemet för rapportering av koldioxidutsläpp från fartyg


Kommissionens reviderar systemet för att följa, rapportera och verifiera utsläpp av koldioxid från fartyg. Förslaget syftar til...

Sjöfartsstödets effekter 2017


Denna rapport är en uppföljning av sjöfartsstödets effekter på rederierna år 2017. Fokus ligger på de ekonomiska och finansiell...

Ny rapport om miljövänlig sjöfart: batteridrift är bäst för fossilfri EU-flotta till 2050


Det är Transport & Environment som tagit fram en färdplan för att göra den europeiska flottan fossilfri. I rapporten framhålls...