Konsekvenserna av skärpta krav för svavelhalten i marint bränsle - slutredovisning

Fartyg

I mitten av april 2013 fick Trafikanalys regeringens uppdrag att utreda konsekvenserna av skärpta krav för svavelhalten i marint bränsle. I enlighet med uppdraget har Trafikanalys beaktat och dragit nytta av det arbete Sjöfartsverket genomfört med att uppdatera kostnadsbilden för sjöfarten och industrin i Sverige.

Föreliggande rapport utgör uppdragets slutredovisning. Arbetet har skett i samarbete med Sjöfartsverket, Trafikverket och Transportstyrelsen, vilka vi vill tacka för goda insatser.

Den 1 juli 2013 presenterades en delrapport. Relevanta synpunkter på den rapporten har beaktats i föreliggande rapport.


EU önskar en grönare sjöfartsnäring genom inkludering i ETS


Rederinäringen måste snart betala för sin miljöpåverkan i EU, eftersom både Europeiska kommissionen och parlamentet går vidare...

Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...