Utsläpp från båtskorsten

Trafikanalys har lämnat synpunkter på förslaget till Godstransportprognos för svenska TEN-T hamnar. Utgångspunkten för utvecklingsarbetet har varit att metoden ska vara enkel och lätt att upprepa och att prognoserna ska bli konsistenta med den nationella godsprognosen från Samgods på kustområdesnivå.

Vi ser den potentiella fördelen med en enkel ansats, men anser att den metod som valts inte blivit utsatt för kritisk granskning. Det saknas en känslighetsanalys av de antaganden som gjorts. Alternativa metoder tas upp men dessa har förkastats utan några mer ingående beskrivningar av respektive metods för- och nackdelar. Generellt saknar vi en diskussion kring vad som historiskt har drivit utvecklingen för de olika hamnarna. En sådan diskussion är nödvändig för att kunna göra en bedömning av föreslagen metod.

Trafikanalys saknar också en kritisk analys av och en diskussion kring utfallet av föreslagen metod.

Trots att det i uppdraget anges vara viktigt att använda officiell statistik, saknas fullständiga hänvisningar till använda datakällor.


Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...

Nya regler ska öka säkerheten för passagerarfärjor

Europeiska kommissionens har presenterat nya regler för att öka säkerheten på färjor. Förslaget syftar till att skydda...

Eldrivna fartyg och land- och laddström för sjöfarten utreds

Trafikanalys har fått två uppdrag av regeringen som handlar om en ökad elektrifiering inom sjöfarten. Ett uppdrag handlar om at...