Godstransportprognos för svenska TEN-T hamnar

Utsläpp från båtskorsten

Trafikanalys har lämnat synpunkter på förslaget till Godstransportprognos för svenska TEN-T hamnar. Utgångspunkten för utvecklingsarbetet har varit att metoden ska vara enkel och lätt att upprepa och att prognoserna ska bli konsistenta med den nationella godsprognosen från Samgods på kustområdesnivå.

Vi ser den potentiella fördelen med en enkel ansats, men anser att den metod som valts inte blivit utsatt för kritisk granskning. Det saknas en känslighetsanalys av de antaganden som gjorts. Alternativa metoder tas upp men dessa har förkastats utan några mer ingående beskrivningar av respektive metods för- och nackdelar. Generellt saknar vi en diskussion kring vad som historiskt har drivit utvecklingen för de olika hamnarna. En sådan diskussion är nödvändig för att kunna göra en bedömning av föreslagen metod.

Trafikanalys saknar också en kritisk analys av och en diskussion kring utfallet av föreslagen metod.

Trots att det i uppdraget anges vara viktigt att använda officiell statistik, saknas fullständiga hänvisningar till använda datakällor.

Läs hela remissvaret:


Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...

Minskade svavelutsläpp från sjöfart på Medelhavet


Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläpp...