Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Fartyg

Effekter av SECA på sjöfartens bränsleanvändning efterlevnad och kustnära luftkvalitet

Den första januari 2015 skärptes kravet på svavelhalten i sjöfartens bränsle och utsläpp i det svavelkontrollområde (SECA) som omfattar Östersjön, Engelska kanalen och Nordsjön. EU-direktiv 2012/33/EU trädde då i kraft, det så kallade svaveldirektivet. Trafikanalys har påbörjat en utvärdering av dess införande och konsekvenser.

Syftet är att undersöka hur svaveldirektivet bidrar till, eller i förekommande fall motverkar, uppfyllelse av de transportpolitiska målen.

Föreliggande rapport är en fjärde delrapport i Trafikanalys utvärdering och syftar till att bedöma effekter av skärpta krav på sjöfartens bränsleanvändning och regelefterlevnad, samt kustnära luftkvalitet. Förbättrad kustnära luftkvalitet är grunden för de hälso- och miljövinster som motiverar SECA och successivt skärpta krav. I svaveldirektivets rättsliga grund nämns samtidigt flera risker, bland andra potentiella störningar på bränslemarknaden och bristande regelefterlevnad. Därtill framhölls risker för prisökningar på bränsle och överflyttning av gods från sjö- till vägtransporter. Dessa behandlas i ett parallellt PM.




Efterlevnad av svaveldirektivet


Trafikanalys arrangerade ett seminarium 13 februari för att ge en lägesbild av svaveldirektivets efterlevnad, sanktionssystem o...

Hearing om Brexits effekter på sjöfarten


Den 20 februari anordnar EU-parlamentets transportutskott en hearing om Brexits påverkan på sjöfarten, inklusive rederier och...

EU-kommissionen föreslår nytt direktiv om avfallsmottagning i hamnar


Den 16 januari antog kommissionen en europeisk plaststrategi , som ett led i omställningen till en mer cirkulär ekonomi.