Uppföljning av kollektivtrafikens användbarhet

Flera par fötter som går på golv

Hur väl är kollektivtrafiken anpassad till personer med funktionshinder?

Transportsystemet ska utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning i enlighet med regeringens transportpolitiska mål.

Trafikanalys har sett ett behov av förbättrade informationsunderlag och har tillsammans med Transportstyrelsen och Trafikverket utvecklat en ny mätmetod för att löpande följa möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att bruka allmän kollektivtrafik.

Användbarheten definieras här som graden av uppfyllnad av ett stort antal variabler som valts ut tillsammans med organisationerna för funktionshindrade. Nio grupper av funktionsnedsätt­ningar eller diagnoser är representerade: hörselned­sättning/döv­het, mag-/tarm­sjukdom, astma/allergi, rörelse­nedsättning, syn­nedsättning/blind­het, utvecklings­störning, ångest/oro, dyslexi och ADHD.

Undersökningen fokuserar på den regionala trafiken, men även mätningar på långväga kollektivtrafik har genomförts där även flyget ingår.

Läs mer här

PM och bilaga


Användbarhet i kollektivtrafik


Ett av de transportpolitiska målen är en kollektivtrafik användbar för alla. För att förbättra måluppföljningen på området har...

Kartläggning av hinder i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning


Trafikanalys har haft i uppdrag av regeringen att kartlägga hinder för tillgänglighet och användbarhet inom kollektivtrafiksyst...

Resvanor och funktionsnedsättningar - statistik ur resvaneundersökningen


Trafikanalys har regeringens uppdrag att kartlägga hinder i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning.