Uppföljning av kollektivtrafikens användbarhet

Flera par fötter som går på golv

Hur väl är kollektivtrafiken anpassad till personer med funktionshinder?

Transportsystemet ska utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning i enlighet med regeringens transportpolitiska mål.

Trafikanalys har sett ett behov av förbättrade informationsunderlag och har tillsammans med Transportstyrelsen och Trafikverket utvecklat en ny mätmetod för att löpande följa möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att bruka allmän kollektivtrafik.

Användbarheten definieras här som graden av uppfyllnad av ett stort antal variabler som valts ut tillsammans med organisationerna för funktionshindrade. Nio grupper av funktionsnedsätt­ningar eller diagnoser är representerade: hörselned­sättning/döv­het, mag-/tarm­sjukdom, astma/allergi, rörelse­nedsättning, syn­nedsättning/blind­het, utvecklings­störning, ångest/oro, dyslexi och ADHD.

Undersökningen fokuserar på den regionala trafiken, men även mätningar på långväga kollektivtrafik har genomförts där även flyget ingår.

Läs mer här

PM och bilaga


Nya barriärer i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning


På uppdrag av Trafikanalys har Begripsam genomfört en användarundersökning av kollektivtrafik under coronapandemin bland person...

Remissvar på utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkande (SOU 2020:25) av Utredningen om ett nationellt biljettsystem för all...

Statistik om färdtjänst utvecklas i nytt projekt


Idag finns Färdtjänst och riksfärdtjänst som officiell statistik, med uppgifter om antal tillstånd och antal resor. Vi saknar...