De första regionala trafikförsörjningsprogrammen

Personer väntar på tunnelbana

Trafikanalys har inom ramen för sitt regeringsuppdrag att utvärdera marknadsöppningen inom kollektivtrafiken granskat de regionala trafikförsörjningsprogrammen. Enligt lagen (SFS 2010:1065) om kollektivtrafik skulle trafikförsörjningsprogrammen vara antagna av de nya regionala kollektivtrafikmyndigheterna den 1 oktober 2012, vilket med några undantag också har skett.

I denna granskning ingår de trafikförsörjningsprogram som fanns tillgängliga i november 2012. De har bedömts med avseende på behandlingen av de obligatoriska punkter som beskrivs i kollektivtrafiklagen, samt ur ytterligare två aspekter: samråd och kostnader. Granskningen utgår från det skrivna ordet. Vad som försiggått i de enskilda länen, till exempel organisations- och personalförändringar, utöver det som dokumenterats i trafikförsörjningsprogrammen, har i regel inte legat som grund för granskningen.

En separat granskning av hur samråden har fungerat i några län har också gjorts för Trafikanalys räkning av Carl Björklund och Jan-Erik Fallgren på Vectura.


Användbarhet i kollektivtrafik


Ett av de transportpolitiska målen är en kollektivtrafik användbar för alla. För att förbättra måluppföljningen på området har...

Kartläggning av hinder i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning


Trafikanalys har haft i uppdrag av regeringen att kartlägga hinder för tillgänglighet och användbarhet inom kollektivtrafiksyst...

Resvanor och funktionsnedsättningar - statistik ur resvaneundersökningen


Trafikanalys har regeringens uppdrag att kartlägga hinder i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning.