Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Personer väntar på tunnelbana

De första regionala trafikförsörjningsprogrammen

Trafikanalys har inom ramen för sitt regeringsuppdrag att utvärdera marknadsöppningen inom kollektivtrafiken granskat de regionala trafikförsörjningsprogrammen. Enligt lagen (SFS 2010:1065) om kollektivtrafik skulle trafikförsörjningsprogrammen vara antagna av de nya regionala kollektivtrafikmyndigheterna den 1 oktober 2012, vilket med några undantag också har skett.

I denna granskning ingår de trafikförsörjningsprogram som fanns tillgängliga i november 2012. De har bedömts med avseende på behandlingen av de obligatoriska punkter som beskrivs i kollektivtrafiklagen, samt ur ytterligare två aspekter: samråd och kostnader. Granskningen utgår från det skrivna ordet. Vad som försiggått i de enskilda länen, till exempel organisations- och personalförändringar, utöver det som dokumenterats i trafikförsörjningsprogrammen, har i regel inte legat som grund för granskningen.

En separat granskning av hur samråden har fungerat i några län har också gjorts för Trafikanalys räkning av Carl Björklund och Jan-Erik Fallgren på Vectura.




Yttrande över EU-kommissionens förslag till ändringar av bussförordningen


Ändringarna i bussförordningen syftar till att korrigera brister i marknadens funktionssätt för internationella busstransporter...

Om kollektivtrafikstatistiken vid Trafikanalys


Trafikanalys har tagit emot en skrivelse om att utveckla Trafikanalys kollektivtrafikstatistik tillsammans med kollektivtrafik­...

Integrering av kollektivtrafik och anropsstyrd trafik – hur påverkas resenärerna?


I den här rapporten studeras försöken att effektivisera trafikförsörjningen genom att kombinera linjetrafik med olika former av...