De första regionala trafikförsörjningsprogrammen

Personer väntar på tunnelbana

Trafikanalys har inom ramen för sitt regeringsuppdrag att utvärdera marknadsöppningen inom kollektivtrafiken granskat de regionala trafikförsörjningsprogrammen. Enligt lagen (SFS 2010:1065) om kollektivtrafik skulle trafikförsörjningsprogrammen vara antagna av de nya regionala kollektivtrafikmyndigheterna den 1 oktober 2012, vilket med några undantag också har skett.

I denna granskning ingår de trafikförsörjningsprogram som fanns tillgängliga i november 2012. De har bedömts med avseende på behandlingen av de obligatoriska punkter som beskrivs i kollektivtrafiklagen, samt ur ytterligare två aspekter: samråd och kostnader. Granskningen utgår från det skrivna ordet. Vad som försiggått i de enskilda länen, till exempel organisations- och personalförändringar, utöver det som dokumenterats i trafikförsörjningsprogrammen, har i regel inte legat som grund för granskningen.

En separat granskning av hur samråden har fungerat i några län har också gjorts för Trafikanalys räkning av Carl Björklund och Jan-Erik Fallgren på Vectura.


Nya barriärer i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning


På uppdrag av Trafikanalys har Begripsam genomfört en användarundersökning av kollektivtrafik under coronapandemin bland person...

Remissvar på utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkande (SOU 2020:25) av Utredningen om ett nationellt biljettsystem för all...

Statistik om färdtjänst utvecklas i nytt projekt


Idag finns Färdtjänst och riksfärdtjänst som officiell statistik, med uppgifter om antal tillstånd och antal resor. Vi saknar...