Tussilago

Direktivet till utredningen definierar gröna obligationer som obligationer där intäkterna investeras i projekt som är miljövänliga, t.ex. i projekt som bidrar till åtgärder för klimatet (Dir 2016:109, s.445). 

Hela remissyttrandet

Trafikanalys instämmer i utredningens bedömning att investeringar som syftar till att minska utsläppen i transportsektorn kan vara lämpade för finansiering av gröna obligationer och att behovet för investeringar framöver troligtvis kommer vara stort. Trafikanalys vill betona att dessa investeringar bör vara både hållbara och samhällsekonomiskt lönsamma.


Många frågor vid årets början

Nu när vi fortfarande bara är i början av år 2023 är det förstås många frågor kring utvecklingen på transportområdet som ännu ä...

Trafikverkets arbete med kostnadskontroll – plan för granskning och uppföljning

I augusti 2022 fick Trafikanalys regeringens uppdrag att genomföra en granskning och uppföljning av Trafikverkets arbete med...

Sverige hoppas avsluta förhandlingar om Fit for 55-paketet

Den 1 januari tog Sverige över ordförandeskapet i rådet. Ordförandeskapet kommer att arbeta utifrån fyra prioriteringar. Svensk...