Bro

Trafikanalys har lämnat synpunkter i en remiss på betänkandet - Finansiering av infrastruktur med skatt eller avgift? (SOU 2018:13).   

Trafikanalys instämmer i att det inte går att rekommendera uttag av en skatt som återför den värdeökning som skett på fastigheter till följd av en infrastrukturinvestering. Det är bland annat direktivets snäva kravspecifikation som gör att den slutsatsen dras. Framförallt eftersom det inte är möjligt att på ett tillförlitligt sätt ”mäta” värdeökningen för enskilda fastigheter och det enligt utredningsdirektivet måste säkerställas att alla som ska betala får en värdeökning av den nya infrastrukturen som är större än skatten.

Trafikanalys anser sammanfattningsvis att de insikter som utredningen resulterat i bör kombineras med annan befintlig kunskap i den fortsatta beredningen och utredningen av frågan om kommande finansiering av nya offentliga infrastrukturinvesteringar eller andra åtgärder för att skapa långsiktigt hållbara tillgänglighetsförbättringar.

Kort uttryckt handlar det om att det bör övervägas att på sikt (återgå till att) nyttja en samhällsekonomiskt effektiv ”fastighetsskatt” för att finansiera välfärdssektorn samt i mån av behov finansiera offentlig transportinfrastruktur/tillgänglighet. Detta eftersom den skattebas transportsektorn varit och är i dag förändras bland annat i och med nya bränslen, teknikutveckling, men också på andra sätt av klimat och miljöskäl.

Hela remissyttrandet finns tillgängligt nedan.


Fördel vägtransporter

Forskning, innovation och kompetensförsörjning är trafikslagsspecifika frågor i transportsektorn. Vägtransporter dominerar...

Ett uppdrag för bättre klimat

I mars 2021 beslutade regeringen att Trafikanalys skulle få i uppdrag att leda arbetet med att ta fram analyser och underlag so...

Transportsektorn kan nå klimatmål men fler styrmedel krävs

Målet att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 kan nås - men det är angeläget att beslutade...