Förändrade föreskrifter för Transportstyrelsens avgifter

""

Trafikanalys har getts tillfälle att yttra sig över förändringar i Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter.

Det framgår av beskrivningar att kostnadsbesparingar genom ständiga förbättringar av processer och arbetssätt är en viktig del i Transportstyrelsens arbete, vilket Trafikanalys instämmer i. Det framgår också att Transportstyrelsen sedan år 2012 har gjort kostnads­besparingar som uppgår till 300 miljoner kronor.

Enligt Trafikanalys kan det vara en viktig bild att tydligt förmedla till brukarna, tillsammans med en beskrivning av hur Transport­styrelsens egna initiativ till kostnadsbesparingar ser ut.

Trafikanalys ser positivt på att Transportstyrelsen har utvecklat sina konsekvens­beskrivningar av avgiftsförändringarna. Bedömningarna av effekterna på företagens verksamhet skulle tjäna på att utvecklas till en bedömning av effekterna på de transportpolitiska målen.

Hela remissvaret

Bevakning 3 april

Omvärldsbevakning av covid-19 - den 3 april.

Bevakning 2 april

Omvärldsbevakning av covid-19 - den 2 april.

Information till uppgiftslämnare med anledning av coronaviruset

Vi på Trafikanalys vill påminna dig som företagare om att, trots den rådande situationen, fortsätta att lämna uppgifter till...