""

EU:s system för passagerarrättigheter är väl utvecklat, men passagerarna måste kämpa hårt för att få ta del av dem, enligt en ny rapport från Europeiska revisionsrätten. Passagerare är ofta inte medvetna om sina rättigheter och saknar praktisk information om hur de ska få dem tillgodosedda.

Europeiska kommissionen har fastställt en uppsättning grundläggande passagerarrättigheter som är gemensamma för flyg, tåg, båt och buss. Rättigheterna är garanterade för varje trafikslag, men skyddets omfattning och specifika bestämmelser skiljer sig åt från en förordning till en annan.

För att undersöka om passagerares rättigheter skyddas ändamålsenligt besökte revisorerna Tjeckien, Tyskland, Irland, Grekland, Spanien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen och Finland och gjorde två passagerarenkäter. Undersökningen visar att många passagerare inte är tillräckligt medvetna om sina rättigheter och får dem ofta inte tillgodosedda på grund av problem med tillämpningen av förordningarna. Passagerare som gör samma resa kan behandlas olika och sättet att hävda rättigheter varierar beroende på transportsätt och medlemsstat.

Revisorerna lämnar flera förslag till förbättringar:

  • Öka samstämmigheten, klarheten och ändamålsenligheten när det gäller passagerares rättigheter. Det bör bland annat innebära att trafikföretag måste förklara orsakerna till störning inom 48 timmar och att de automatiskt ska betala kompensation.
  • Öka passagerarnas medvetenhet
  • Ge nationella tillsynsorgan större makt och utöka kommissionens befogenhet.

Källa: Euobserver.com
Källa: www.eca.europa.eu