Gemensam EU-Kina-studie för att identifiera transportkorridorer

""

Den 8 april hölls EU-Kina Connectivity Platform. Där fördes diskussioner om strategier för bättre förbindelser inom ramen för EU:s transportpolitik i TEN-T och Kinas Belt and road-initiative. Parterna åtog sig att genomföra en gemensam studie för att identifiera de mest hållbara transportkorridorerna. Öppenhet och lika villkor inom infrastruktursatsningarna ska hädanefter vara en ledstjärna.

Det fjärde EU-China Connectivity Platform hölls den 8 april 2019 i Bryssel. Med utgångspunkt i dels EU:s TEN-T och dess förlängning mot Balkan och östeuropeiska partnerländer och dels Kinas Belt and road initiative ska en gemensam studie identifiera hållbara järnvägsförbindelser mellan Kina och Europa. I en första fas identifieras utbudet av befintlig infrastruktur och dess kvalitet.

På mötet bestämdes också att en lång rad aktiviteter ska genomföras under 2019. Bland annat ska ett tekniskt inriktat seminarium genomföras med forskningsinstitutioner och universitet från EU och Kina gällande transportfrågor, standardisering av vägtullar och liknande. EU och Kina ska därtill arbeta för att åstadkomma jämlika investeringsregler. I anslutning till detta ska även ett fördjupat utbyte ske mellan olika järnvägsintressenter med det uttalade syftet att få till stånd avtal och investeringar inom järnvägssektorn.

Källa: 

North Sweden


Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - bilagor 2020


PM med bilagor till rapport 2020:4 Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader.

Uppföljning av den nationella godstransportstrategin 2020


Regeringen presenterade 2018 en nationell strategi för godstransporter. Trafikanalys har regeringens uppdrag att följa upp och...

Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - rapport 2020


Trafikanalys har regeringens uppdrag att varje år rapportera analyser av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader i...