""

Den 8 april hölls EU-Kina Connectivity Platform. Där fördes diskussioner om strategier för bättre förbindelser inom ramen för EU:s transportpolitik i TEN-T och Kinas Belt and road-initiative. Parterna åtog sig att genomföra en gemensam studie för att identifiera de mest hållbara transportkorridorerna. Öppenhet och lika villkor inom infrastruktursatsningarna ska hädanefter vara en ledstjärna.

Det fjärde EU-China Connectivity Platform hölls den 8 april 2019 i Bryssel. Med utgångspunkt i dels EU:s TEN-T och dess förlängning mot Balkan och östeuropeiska partnerländer och dels Kinas Belt and road initiative ska en gemensam studie identifiera hållbara järnvägsförbindelser mellan Kina och Europa. I en första fas identifieras utbudet av befintlig infrastruktur och dess kvalitet.

På mötet bestämdes också att en lång rad aktiviteter ska genomföras under 2019. Bland annat ska ett tekniskt inriktat seminarium genomföras med forskningsinstitutioner och universitet från EU och Kina gällande transportfrågor, standardisering av vägtullar och liknande. EU och Kina ska därtill arbeta för att åstadkomma jämlika investeringsregler. I anslutning till detta ska även ett fördjupat utbyte ske mellan olika järnvägsintressenter med det uttalade syftet att få till stånd avtal och investeringar inom järnvägssektorn.

Källa: 

North Sweden


Regeringsinitiativ med relevans för klimatplansuppdraget


Trafikanalys har, inför regeringens kommande klimatpolitiska handlingsplan, i uppdrag att ta fram underlag med analyser och...

Ny studie om omlastningsmöjligheter för intermodala transporter


Europeiska kommissionen har publicerat en studie som analyserar olika omlastningsmöjligheter för att åstadkomma konkurrenskraft...

EU-utskott stödjer förslag om social klimatfond


Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet stödjer Europeiska kommissionens förslag att skapa en fo...