""

Förslaget om att paketet med nya villkor för lastbilschaufförer ska tas om från början avvisades av EU-parlamentets transportutskott. Paketet innehåller bland annat nya kör- och vilotider samt regler för cabotage.

Den nationalkonservativa partigruppen ECR där Sverigedemokraterna ingår hade begärt att transportpaketet skickas tillbaka till EU-kommissionen med begäran om att det ska göras om i grunden. Vid sidan av nya regler för kör- och vilotider innehåller paketet även nya bestämmelser gällande cabotage och skärpta villkor vid utstationering av chaufförer i andra EU-länder.

Transportutskottets ledamöter har samlats för att rösta om kravet att skicka tillbaka paketet, något som inte hör till vanligheterna i EU-parlamentet. Ledamöterna röstade ner begäran med siffrorna 30 mot 19.

Frågan om lastbilsförares villkor är en fråga som delar EU-politikerna inte så mycket längs politiska skiljelinjer utan snarare geografiska där fattigare medlemsländer i öst är kritiska till förslaget eftersom det enligt dem försvårar konkurrens med västeuropeiska förare.

Källa: Europaportalen.se 


Fördel vägtransporter

Forskning, innovation och kompetensförsörjning är trafikslagsspecifika frågor i transportsektorn. Vägtransporter dominerar...

Ett uppdrag för bättre klimat

I mars 2021 beslutade regeringen att Trafikanalys skulle få i uppdrag att leda arbetet med att ta fram analyser och underlag so...

Transportsektorn kan nå klimatmål men fler styrmedel krävs

Målet att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 kan nås - men det är angeläget att beslutade...