EU anpassar transeuropeiska transportnät till ett avtalslöst Brexit

Lastning av container på fartyg

Det rumänska ordförandeskapet har träffat ett preliminärt avtal med Europaparlamentet för att säkra nya direkta sjöfartsförbindelser mellan Irland och övriga EU vid händelse om ett avtalslöst Brexit.

Överenskommelsen gäller stomnätskorridoren Nordsjön-Medelhavet där de irländska hamnarna i Cork, Shannon och Dublin enligt förslaget länkas samman med hamnarna i Le Havre, Calais and Dunkirk (Frankrike), Zeebrugge, Gent och Antwerpen (Belgien), Terneuzen, Rotterdam och Amsterdam (Nederländerna) för att säkra direkta förbindelser mellan Irland och EU.

Förändringen av korridoren och ett antal andra riktade ändringar av CEF-förordningen kommer att garantera kontinuitet för infrastrukturinvesteringar och ge rättslig klarhet för infrastrukturplanering. Avtalet kommer nu att överlämnas till medlemsstaternas representanter i rådet för godkännande.

Ändringsförordningen träder i kraft 20 dagar efter offentliggörandet. Den kommer att bli tillämplig dagen efter 2013 års CEF-förordning upphör att gälla för Storbritannien.

Källa: Europeiska rådets webbplats 


Uppföljning av de transportpolitiska målen 2021


Coronapandemin hade en stor påverkan på transportsystemet under 2020, framför allt vad gäller resandet. Transporternas utsläpp ...

Andelen förnybar elektricitet har aldrig varit större i EU:s energimix


Andelen el som produceras från förnybar energi i EU:s energimix (39%) översteg andelen fossila bränslen (36%) år 2020 för först...

EU:s utsläppsrätter utvidgas till väg- och byggsektorn?


Enligt energikommissionären Kadri Simson kommer den pågående översynen av EU:s system med utsläppsrätter resultera i att även...