EU anpassar transeuropeiska transportnät till ett avtalslöst Brexit

Lastning av container på fartyg

Det rumänska ordförandeskapet har träffat ett preliminärt avtal med Europaparlamentet för att säkra nya direkta sjöfartsförbindelser mellan Irland och övriga EU vid händelse om ett avtalslöst Brexit.

Överenskommelsen gäller stomnätskorridoren Nordsjön-Medelhavet där de irländska hamnarna i Cork, Shannon och Dublin enligt förslaget länkas samman med hamnarna i Le Havre, Calais and Dunkirk (Frankrike), Zeebrugge, Gent och Antwerpen (Belgien), Terneuzen, Rotterdam och Amsterdam (Nederländerna) för att säkra direkta förbindelser mellan Irland och EU.

Förändringen av korridoren och ett antal andra riktade ändringar av CEF-förordningen kommer att garantera kontinuitet för infrastrukturinvesteringar och ge rättslig klarhet för infrastrukturplanering. Avtalet kommer nu att överlämnas till medlemsstaternas representanter i rådet för godkännande.

Ändringsförordningen träder i kraft 20 dagar efter offentliggörandet. Den kommer att bli tillämplig dagen efter 2013 års CEF-förordning upphör att gälla för Storbritannien.

Källa: Europeiska rådets webbplats 


Gemensam EU-Kina-studie för att identifiera transportkorridorer


Den 8 april hölls EU-Kina Connectivity Platform. Där fördes diskussioner om strategier för bättre förbindelser inom ramen för...

Positiv lägesrapport om energiunionen


Enligt Kommissionens egen bedömning har Energiunionen förverkligats. Framgångar i form av minskat gasberoende lyfts fram, men...

Ny adress för Trafikanalys


Från den 10 maj har Trafikanalys kontor i Stockholm en ny adress.