EU anpassar transeuropeiska transportnät till ett avtalslöst Brexit

Lastning av container på fartyg

Det rumänska ordförandeskapet har träffat ett preliminärt avtal med Europaparlamentet för att säkra nya direkta sjöfartsförbindelser mellan Irland och övriga EU vid händelse om ett avtalslöst Brexit.

Överenskommelsen gäller stomnätskorridoren Nordsjön-Medelhavet där de irländska hamnarna i Cork, Shannon och Dublin enligt förslaget länkas samman med hamnarna i Le Havre, Calais and Dunkirk (Frankrike), Zeebrugge, Gent och Antwerpen (Belgien), Terneuzen, Rotterdam och Amsterdam (Nederländerna) för att säkra direkta förbindelser mellan Irland och EU.

Förändringen av korridoren och ett antal andra riktade ändringar av CEF-förordningen kommer att garantera kontinuitet för infrastrukturinvesteringar och ge rättslig klarhet för infrastrukturplanering. Avtalet kommer nu att överlämnas till medlemsstaternas representanter i rådet för godkännande.

Ändringsförordningen träder i kraft 20 dagar efter offentliggörandet. Den kommer att bli tillämplig dagen efter 2013 års CEF-förordning upphör att gälla för Storbritannien.

Källa: Europeiska rådets webbplats 


Yttrande om förslag till föreskrifter om uppgifter till energistatistiken


Trafikanalys har beretts möjlighet att lämna synpunkter på ett förslag till föerskrifter för uppgifter till energistatistiken o...

Hur bidrar transportsystemet till ökad hälsa?


Transportpolitikens hänsynsmål innebär att transportsystemet ska bidra till ökad hälsa – men vad innebär det? I Trafikanalys...

Ekonomiska krisers betydelse för transporter och transporteffektivitet


Trafikanalys har i tidigare analyser funnit indikationer på att sambandet mellan ekonomisk tillväxt och transportarbete förändr...