Kommissionen presenterar plan för utbyggnad av höghastighetsjärnväg inom EU
Kommissionen pekar på att satsningen på höghastighetsjärnväg kommer att bidra till både målet om att stärka unionens konkurrenskraft och målet om att bli koldioxidneutralt senast år 2050. Halverade restider utlovas på flera populära järnvägssträckor. Planen innehåller bland annat investeringar i infrastruktur, gränsöverskridande bokningssystem och utveckling av framtidens rullande materiel.
Denna plan kompletterar insatserna som sker inom ramen för EU:s handlingsplan för att främja långväga och gränsöverskridande järnvägstransport och bygger vidare på arbetet att fullborda det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Planens ambition är att halvera restiden på många populära järnvägssträckor inom EU jämfört med idag.
Planen syftar till att skapa ett välfungerande och snabbare järnvägsnät för höghastighetståg senast 2040, med nyckelåtgärder uppbyggda kring fyra pelare:
- Påskynda investeringarna och harmonisera ett verkligt driftskompatibelt europeiskt järnvägsnät för höghastighetståg.
- En attraktiv och konkurrenskraftig ram för järnvägstjänster.
- Stödja en stark, innovativ och harmoniserad europeisk järnvägssektor.
- Stärka styrningen på EU-nivå för att samordna och förverkliga visionen om höghastighetsjärnväg inom EU.
Transportkommissionären Apostolos Tzitzikōstas utlovade lagstiftning under kommande år som ska möjliggöra bokning av gränsöverskridande trafik med flera bolag på en och samma biljett. Visionen på sikt är att även olika trafikslag ska kunna kombineras på en biljett. Intresseorganisationen CER som organiserar europeiska tågbolag har dock tidigare uppgett att de kommer att bekämpa all lagstiftning som kommer att tvinga tågbolag att sälja biljetter genom tredjepartsplattformar.
Källa: Brussels committed to centralised ticketing in European rail plan | Euractiv
Commission launches plan to accelerate high-speed rail across Europe - Mobility and Transport