Hyperloop utvecklas snabbt, men långt kvar till kommersialisering
En rapport beställd av kommissionen visar att hyperloop-teknik utvecklas parallellt av flera tillverkare för att ta fram en första prototyp. Samtidigt byggs ett hyperloopcentrum upp i Nederländerna och testbanor i Spanien och Polen. Kommersialisering av tekniken väntas dock ske först 2035–2040 i liten skala.
Hyperloop pekades ut som en lovande framtidsteknik i uppdragsbeskrivningen för transportkommissionären som fick i uppdrag att ta fram en strategi för att utveckla sådan teknik. Rapportens resultat kommer att vara ett viktigt underlag för det fortsatta arbetet med denna strategi.
Rapporten konstaterar att hyperloopkonceptet med marginal passerat idéstadiet. Viss fysisk infrastruktur som exempelvis ett Hyperloopcentrum i Nederländerna finns på plats och testbanor planeras i Spanien och Polen. Många tekniska lösningar gällande exempelvis framdrift och design av passagerarkapslarna har uppnått en hög teknisk mognadsgrad (TRL 6-7). Flera kritiska funktioner gällande exempelvis säkerhets- och evakueringssystem har däremot betydligt lägre mognadsgrader.
Det återstår mycket arbete innan en kommersiell utbyggnad är aktuell. Ingen utvecklare förväntar sig operativa korridorer före 2035–2040, och större nätverk kommer inte vara på plats före 2060. Finansieringen är en stor utmaning där byggkostnaderna uppskattas till 20 - 36 miljoner Euro per kilometer. Förespråkare menar däremot att driftskostnaderna för Hyperloop är lägre än för järnvägstrafik och flyg.
Källa: New , EU study assesses progress and prospects for hyperloop technology - Mobility and Transport