Hinder kvarstår för integrerat europeiskt järnvägsområde

Tåg i rörelseoskärpa

Europeiska kommissionen har offentliggjort en rapport som bedömer framstegen i förverkligandet av det gemensamma europeiska järnvägsområdet. Rapporten visar att det fortfarande förekommer diskriminerande förfaranden och andra hinder för tillträde till höghastighetslinjer. Tillgången till rullande materiel och kvardröjande nationella särregler är andra faktorer som hämmar tågtrafikens tillväxt.

Mellan 2001 och 2016 antog EU fyra lagstiftningspaket som syftar till att gradvis öppna marknaderna för järnvägstransporter för konkurrens, säkerställa driftskompatibilitet mellan nationella system och inrätta ramen för ett gemensamt europeiskt järnvägsområde. Kommissionens rapport fokuserar på frågor gällande utvecklingen av höghastighetståg och eventuella inträdeshinder. Ett annat fokus är om det förekommer diskriminering eller andra konkurrensproblem i förhållande till de infrastrukturförvaltare som är en del av ett vertikalt integrerat företag. I det sistnämnda fallet kan det handla om att det inom samma koncern finns både delar som är infrastrukturförvaltare och samtidigt bedriver tågtrafik.

Rapporten visar att det finns kvarstående hinder som hämmar utvecklingen mot ett verkligt gemensamt europeiskt järnvägsområde. När det gäller höghastighetståg finns en positiv utveckling genom kraftigt minskade priser och ökad trafik. Detta gäller inte minst i Italien, Spanien och mer nyligen i Frankrike där konkurrens numera finns inom inrikestrafiken för höghastighetståg. Kommissionen pekar dock på att det fortfarande förekommer diskriminerande förfaranden och flera hinder för tillträde till höghastighetslinjer, vilket försvagar de positiva effekterna av öppnandet av marknaden. Tillgången till rullande materiel pekas också ut som ett hinder för ökad trafik. Nya aktörer försenas också av kvardröjande nationella särregler.

När det gäller eventuell diskriminering av järnvägsföretag på en marknad med vertikalt integrerade infrastrukturförvaltare konstateras att regleringsorganen möts av flera svårigheter. Det kan handla om att revisionerna är resursintensiva och att det är svårt att få tillgång till viktig information. Att strama upp regleringsorganens befogenheter, förbättra deras tillgång till uppgifter och överväga tredjepartsrevisioner som finansieras av operatörerna skulle kunna förbättra effektiviteten och säkerställa en konsekvent tillsyn.

Källa: Commission reviews progress toward a Single European Railway Area - European Commission