Fåtal järnvägsprojekt tar i anspråk stora delar av EU-stöd

En studie av den gröna icke-statliga organisationen Transport and Environment (T&E) visar att 31 procent av stödet från EU:s viktigaste fond för infrastrukturinvesteringar gick till sju stora järnvägsprojekt. I rapporten argumenteras för att det vore mer effektivt att satsa på fler men mindre järnvägsprojekt.
Fonden för ett sammanlänkat Europa (FSE) finansierar infrastrukturprojekt inom det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Under perioden 2021 till 2023 fördelades 21,1 miljarder Euro till olika infrastrukturprojekt. Totalt 6,6 miljarder Euro fördelades till sju stora järnvägsprojekt: Rail baltica, Brennerbastunneln, Turin-Lyon höghastighetsjärnväg (Mont d'Ambin bastunneln), Porto-Lissabon höghastighetsjärnväg, Fehmarnbelttunneln, Ave Y Vasca (baskisk höghastighetsjärnväg) och Stuttgart 21 (stadsutveckling kring Stuttgarts centralstation).
Rapporten pekar på att ett fortsatt fokus på riktigt stora projekt riskerar att tränga ut mindre, men viktiga, projekt med större spridning över unionen.