Både ökad konkurrens och samarbete mellan flyg och tåg

Tåg i rörelseoskärpa

Eurostar lanserar möjligheten att åka utan byte mellan Amsterdam och London i ett försök att ytterligare trappa upp konkurrensen med kortdistansflyget. Tågets restid uppgår till fyra timmar. Det finns också exempel på att flyg och tåg samarbetar för att ge kunderna flera alternativ att välja mellan på kortare resor.

Lanseringen av direktlinjen har fördröjts i väntan på en överenskommelse gällande frågor kring gränskontroll. Nu har Centralstationen i Amsterdam utrustats med en särskild avgångsterminal och gränskontroller, så att passagerare sömlöst kan resa ut från Schengenområdet. Inledningsvis kommer trafiken vara begränsad till två dagliga avgångar.

Eurostar hoppas kunna konkurrera lika framgångsrikt med flyget som på linjen mellan Paris och London. Enligt uppgifter från 1996 erbjöd flygbolagen 4,8 miljoner platser per år mellan de två huvudstäderna. Förra året var det bara 2,7 miljoner platser, vilket innebär en minskning med 55%.

Det nederländska flygbolaget KLM har uppmuntrat till tågresande mellan Amsterdam och Paris genom att låta passagerare resa med tåg på biljetter utställda genom flygbolaget. Det ligger också i linje med företagets strategi att satsa på de mer lönsamma långdistanslinjerna.

Källa: Euractiv.com 


Tillfällig nedsättning av banavgifter med anledning av covid-19


  Trafikanalys har tagit del av innehållet i promemorian "Tillfällig nedsättning av banavgifter med anledning av covid-19" och...

Europaparlamentet godkänner överenskommelse om tågpassagerares rättigheter


Europeiska parlamentet har godkänt överenskommelsen med rådet om reviderade regler för tågresenärers rättigheter. Reglerna syft...