Vägavgift

Trafikanalys har anmodats att yttra sig över ett förslag till förändrad trängselskatt i Göteborg till följd av att Marieholmstunneln öppnas.

Förslaget innebär att betalstationer sätts upp i anslutning till Marieholmstunneln för att kunna skattebelägga fordon som passerar tunneln. Förslaget innebär att inga nya relationer skattebeläggs utan att bilresor över det centrala älvavsnittet även fortsättningsvis kommer vara skattebelagda.

Trafikanalys ser därför de förslagna förändringarna som ett sätt att upprätthålla de principer som gäller före Marieholmtunnelns öppnande. Att inte sätta upp de föreslagna betalstationerna vore däremot en betydligt större förändring av trängselskatten i Göteborg. Det skulle resultera i ökad trängsel, försämrad miljö och minskade intäkter till Västsvenska paketet.

Trafikanalys tillstyrker därför Trafikverkets och Göteborgs stads förslag att sätta betalstationer i anslutning till Marieholmstunneln.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...