Fronter på flera lastbilar

Trafikanalys har yttrat sig över ett förslag till Europaparlamentets och Rådets förordning om utsläppsnormer. Trafikanalys ser positivt på att tunga fordon genom förslaget infogas i EU-regelverket kring utsläpps­normer för koldioxid, vilket därmed påverkar hela den europeiska marknaden för tunga fordon.

Det är bra att förslaget medger en hög grad av flexibilitet och kostnadseffektivitet i arbetet med att nå utsläppsminskningarna. Dels genom att sätta upp mål för genomsnittsutsläpp för respektive fordons­tillverkare, dels genom det superkreditsystem med utsläppskrediter som medför en tidsmässig flexibilitet för fordonstillverkarna.

Trafikanalys menar dock att ambitionsnivån, mot bakgrund av klimatfrågans betydelse och den fordonstekniska utvecklingen de senaste tio åren, är väl låg.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...