""

Denna rapport från WSP är ett av resultaten från ett projekt på uppdrag av Trafikanalys kring hur trafikens externa effekter kan tänkas utvecklas till 2025 respektive 2040.

De negativa externa effekter som trafik kan resultera i är en följd av avgasutsläpp, trafikolyckor, buller och trängsel/knapphet som påverkar andra negativt både i och utanför trafiksystemet. Externa effekter internaliseras på olika sätt bland annat med bränsleskatter och i vissa fall trängselskatter. Även det slitage på och den deformation av infrastrukturen som trafiken ger upphov till är extern ur trafikantens eller transportörens synvinkel i den mån utnyttjandet inte är (marginalkostnads)prissatt.

Uppdraget innefattar alla trafikslag och både person- och godstrafik.

I rapporten analyserar vi vilka faktorer som kan tänkas påverka de framtida marginalkostnaderna i olika riktning och gör en bedömning av storleksordningarna. Framtiden är av naturliga skäl oviss men vi försöker i möjligaste mån att diskutera hur troliga olika scenarier är. Vilka styrmedel som antas finnas i framtiden har en stor påverkan på i vilken utsträckning som tillgängliga tekniker som sänker marginalkostnaderna kommer att förverkligas i fordonsflottan och i infrastrukturen. Här för vi resonemang kring tänkbara styrmedels påverkan snarare än att prognosticera vilka styrmedel som kommer att finnas i framtiden.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...