Trafikens framtida externa effekter

""

Denna rapport från WSP är ett av resultaten från ett projekt på uppdrag av Trafikanalys kring hur trafikens externa effekter kan tänkas utvecklas till 2025 respektive 2040.

De negativa externa effekter som trafik kan resultera i är en följd av avgasutsläpp, trafikolyckor, buller och trängsel/knapphet som påverkar andra negativt både i och utanför trafiksystemet. Externa effekter internaliseras på olika sätt bland annat med bränsleskatter och i vissa fall trängselskatter. Även det slitage på och den deformation av infrastrukturen som trafiken ger upphov till är extern ur trafikantens eller transportörens synvinkel i den mån utnyttjandet inte är (marginalkostnads)prissatt.

Uppdraget innefattar alla trafikslag och både person- och godstrafik.

I rapporten analyserar vi vilka faktorer som kan tänkas påverka de framtida marginalkostnaderna i olika riktning och gör en bedömning av storleksordningarna. Framtiden är av naturliga skäl oviss men vi försöker i möjligaste mån att diskutera hur troliga olika scenarier är. Vilka styrmedel som antas finnas i framtiden har en stor påverkan på i vilken utsträckning som tillgängliga tekniker som sänker marginalkostnaderna kommer att förverkligas i fordonsflottan och i infrastrukturen. Här för vi resonemang kring tänkbara styrmedels påverkan snarare än att prognosticera vilka styrmedel som kommer att finnas i framtiden.


Nya kunskaper om lastbilars transporter i urbana miljöer


Trafikanalys har tagit fram ett nytt kunskapsunderlag om tunga och lätta lastbilars transporter med fokus på urbana miljöer....

Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...