Trafikens framtida externa effekter

""

Denna rapport från WSP är ett av resultaten från ett projekt på uppdrag av Trafikanalys kring hur trafikens externa effekter kan tänkas utvecklas till 2025 respektive 2040.

De negativa externa effekter som trafik kan resultera i är en följd av avgasutsläpp, trafikolyckor, buller och trängsel/knapphet som påverkar andra negativt både i och utanför trafiksystemet. Externa effekter internaliseras på olika sätt bland annat med bränsleskatter och i vissa fall trängselskatter. Även det slitage på och den deformation av infrastrukturen som trafiken ger upphov till är extern ur trafikantens eller transportörens synvinkel i den mån utnyttjandet inte är (marginalkostnads)prissatt.

Uppdraget innefattar alla trafikslag och både person- och godstrafik.

I rapporten analyserar vi vilka faktorer som kan tänkas påverka de framtida marginalkostnaderna i olika riktning och gör en bedömning av storleksordningarna. Framtiden är av naturliga skäl oviss men vi försöker i möjligaste mån att diskutera hur troliga olika scenarier är. Vilka styrmedel som antas finnas i framtiden har en stor påverkan på i vilken utsträckning som tillgängliga tekniker som sänker marginalkostnaderna kommer att förverkligas i fordonsflottan och i infrastrukturen. Här för vi resonemang kring tänkbara styrmedels påverkan snarare än att prognosticera vilka styrmedel som kommer att finnas i framtiden.


Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...