Nya bilar i rad

Kommissionen förväntas godkänna och fastställa regler för användningen av wifi i bilar, vilket ger Volkswagen och Renault som använder denna teknik ett försteg över Daimler, Ericsson och andra som investerat i rivaliserande 5G-nätverk. 

Kommissionen väntas lämna sitt förslag under nästa månad för synpunkter från medlemsstaterna med sikte på att kunna anta förslaget under nästa år. Beslutet är avgörande för både biltillverkare och telekomoperatörer eftersom marknaden för uppkopplade fordon i framtiden årligen beräknas uppgå till miljarder Euro.

De nya reglerna är ett sätt för Kommissionen att skynda på utvecklingen och användningen av uppkopplade fordon. Sådana tekniska specifikationer skulle även fungera som en försäkran till både bilköpare och försäkringsbolag att tekniken är säker, en konkurrensfördel som bilmärken som använder en annan teknik inte får.

Den föreslagna regleringen ger grönt ljus åt tekniken som kallas ITS-G5 och som vid sidan av Volkswagen och Renault även förespråkas av NXP, Autotalks och Kapsch TrafficCom. Denna teknik är främst lämpad för kommunikation mellan fordon och enligt förespråkarna bäst på att skicka information som måste gå snabbt, exempelvis för att undvika kollisioner.

Den konkurrerande tekniken C-V2X förespråkas av Ericsson, Daimler, Ford, PSA Group, Deutsche Telekom, Huawei, Intel, Qualcomm and Samsung som menar att den har flera användningsområden än konkurrerande tekniska lösningar. Det råder delade meningar hur lång tid ett godkännande även av denna teknik kan ta. Tidsspannet sträcker sig från ett fåtal månader till flera år.

Läs mer här.