Personbil på landsväg

I en ledare i Svenska Dagbladet 16 april, "Dieselförbudet ännu ett ryckigt rattande", står att läsa: "När Trafikanalys och VTI analyserar vilka kostnader körning faktiskt orsakar i form av utsläpp, olyckor, buller och slitage menar de att bensinskatten bör sänkas med så mycket som mellan 2,5–4,2 kronor per liter.”

I Trafikanalys rapport ”Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader” har vi konstaterat att bensindriven personbilstrafik på landsbygd är, som vi uttrycker det, överinternaliserad. De rörliga skatter som trafiken betalar är i storleksordning 80 procent högre än de externa effekter trafiken ger upphov till. Det motsvarar ca 2 kr per mil och bör omräknat till kronor per liter hamna i det intervall som nämns i SvD.

För tätorter är emellertid förhållandet det omvända. Bensindriven biltrafik betalar där inte fullt ut för sina kostnader. 

För att diskutera en generell skattesänkning på drivmedel baserat på detta underlag vore det nog mer näraliggande att utgå från det vägda genomsnitt mellan stad och land som vi redovisar i rapporten. För bensindrivna personbilar har vi då en överinternalisering med ca 20 procent. Samtidigt har vi en underinternalisering på ungefär lika mycket för dieseldrivna personbilar.

Trafikanalys har emellertid inte tyckt eller ”menat” att skatten bör sänkas. Internaliseringsgrad är ett viktigt kunskapsunderlag, men politiken har också andra mål och ambitioner som ska vägas in.

Här hittar du rapporten: "Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader"