Västeuropa sopar smutsiga dieselbilar under polska mattan

""

Under 2017 exporterades 350 000 begagnade dieselbilar från Tyskland till Polen. En drivkraft är den dåliga luftkvalitén i många städer som fått många städer i Tyskland att begränsa dieselbilars tillträde. 

Det är inte bara tyska städer som infört begränsningar av dieselbilars tillträde till vissa delar av staden, utan likande liknande begränsningar har också införts i Paris, Madrid, Oslo, Amsterdam, Aten och flera italienska städer. Enligt en studie av Transport & Environment resulterar dieselförbuden i ett flöde av dieselbilar från Västeuropa till främst Central- och Östeuropa, vilket även innebär att utsläppen exporteras.

I studien konstateras att nära 75 procent av de importerade dieselbilarna var av årsmodell 2011 eller tidigare, vilket betyder att de flesta saknar partikelfilter och därför släpper ut cancerogena partiklar. Därtill kommer sämre utsläppsprestanda gällande kväveoxider (NOX). I takt med att utsläppskraven skärps till att även omfatta utsläppsklassen Euro 5 kommer även nyare bilar exporteras österut i framtiden. Några påtagliga positiva effekter på utsläppen av kväveoxider är dock inte att förvänta då inga sådana kunnat påvisas utifrån verkliga utsläppsdata mellan utsläppsklasserna Euro 3 och Euro 5.

En särskild analys av möjligheterna att begränsa exporten av bilar med dålig utsläppsprestanda visar att även om en grundbult i EU-samarbetet är att varor och människor ska kunna färdas fritt mellan medlemsstaterna finns vissa möjligheter till begränsningar.

Läs vidare här.


Yttrande över utredning av säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över Transportsstyrelsens promemoria, Utredning av säkerhetshöjande åtgärder för korta...

Hur många mopedbilar och A-traktorer finns det?


I slutet av 2020 fanns det drygt 15 000 mopedbilar och drygt 33 000 A-traktorer registrerade i Sverige. De senaste fem åren...