Foto: Mostphotos

Den gröna tankesmedjan Transport and Environment (T&E) förutspår i en analys att omkring 25 procent av de sålda elbilarna i EU detta år kommer att vara tillverkade i Kina. Analysen pekar också på att enbart införa tullar för att skydda elbilsproduktionen i Europa inte är en långsiktig hållbar lösning.

Nästan en femtedel (19,5 %) av de elfordon som såldes i Europa förra året tillverkades i Kina och detta år kan de kinatillverkade elbilarna komma att uppgå till en fjärdedel, enligt ny analys från T&E. Det är dock viktigt att understryka att en stor del av elbilsimporten från Kina bestått av ickekinesiska bilmärken som Tesla, Dacia och BMW. Kinesiska bilmärken beräknas i år nå 11 procent av den europeiska elbilsmarknaden och 20 procent år 2027.

T&E konstaterar att tullar inte kommer att hindra kinesiska företag från att bygga fabriker i Europa som BYD och CATL redan gör. De menar också att EU inte heller ska skydda gamla biltillverkare från meningsfull konkurrens eller medverka till ett krympande utbud av prisvärda batterielektriska bilar för europeiska konsumenter.

Källa: One in four EVs sold in Europe this year will be made in China – analysis (transportenvironment.org)