Vägavgifter inom EU - en lägesbild

Man kör bil i skymning

Promemorian innehåller tre delar. Först presenteras utvecklingen av vägavgifter på EU-nivå under 2014, sedan specialstuderas Tysklands vägavgifter och därefter beskrivs utvecklingen av vägavgifter för tunga fordon på nationell nivå.

För vägavgifter generellt kan det konstateras att lagstiftningsaktiviteten från EU-kommissionens sida har varit låg under 2014. Det kan förklaras av Europaparlamentsval och ny EU-kommission, men trots detta är det ett faktum att andra frågor har prioriterats. Uttalanden under 2015 från den nya transportkommissionären antyder dock att nya initiativ kan komma att tas under 2015.

I Tyskland är det i det närmaste klart att en motorvägsavgift för personbilar införs 2016. Den skulle då komplettera redan existerande vägavgifter för lastbilar över 12 ton, samt de omfattande tullzonerna inne i städer och tätbebyggda områden. En diskussion om lämpligheten och utformningen pågår fortfarande mellan EU-kommissionen och Tyskland. Det tyska agerandet kan komma att få efterverkningar i deras grannländer, i synnerhet eftersom den nya vägtullen så tydligt riktas mot utländska fordon.


Europeiska investeringsbanken ger mångmiljonlån till Northvolt


Det svenska företaget Northvolt kommer att få 350 miljoner euro i lån från Europeiska investeringsbanken (EIB) för att finansie...

Mer aerodynamiska lastbilar tillåts på europeiska vägar från september 2020


Parlamentet och rådet har beslutat om ett datum – 1 september 2020 – då lastbilar med längre förarhytter med bättre aerodynamik...

Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...