Vägavgifter inom EU - en lägesbild

Man kör bil i skymning

Promemorian innehåller tre delar. Först presenteras utvecklingen av vägavgifter på EU-nivå under 2014, sedan specialstuderas Tysklands vägavgifter och därefter beskrivs utvecklingen av vägavgifter för tunga fordon på nationell nivå.

För vägavgifter generellt kan det konstateras att lagstiftningsaktiviteten från EU-kommissionens sida har varit låg under 2014. Det kan förklaras av Europaparlamentsval och ny EU-kommission, men trots detta är det ett faktum att andra frågor har prioriterats. Uttalanden under 2015 från den nya transportkommissionären antyder dock att nya initiativ kan komma att tas under 2015.

I Tyskland är det i det närmaste klart att en motorvägsavgift för personbilar införs 2016. Den skulle då komplettera redan existerande vägavgifter för lastbilar över 12 ton, samt de omfattande tullzonerna inne i städer och tätbebyggda områden. En diskussion om lämpligheten och utformningen pågår fortfarande mellan EU-kommissionen och Tyskland. Det tyska agerandet kan komma att få efterverkningar i deras grannländer, i synnerhet eftersom den nya vägtullen så tydligt riktas mot utländska fordon.


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...