Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Vägavgifter inom EU - en lägesbild

Man kör bil i skymning

Promemorian innehåller tre delar. Först presenteras utvecklingen av vägavgifter på EU-nivå under 2014, sedan specialstuderas Tysklands vägavgifter och därefter beskrivs utvecklingen av vägavgifter för tunga fordon på nationell nivå.

För vägavgifter generellt kan det konstateras att lagstiftningsaktiviteten från EU-kommissionens sida har varit låg under 2014. Det kan förklaras av Europaparlamentsval och ny EU-kommission, men trots detta är det ett faktum att andra frågor har prioriterats. Uttalanden under 2015 från den nya transportkommissionären antyder dock att nya initiativ kan komma att tas under 2015.

I Tyskland är det i det närmaste klart att en motorvägsavgift för personbilar införs 2016. Den skulle då komplettera redan existerande vägavgifter för lastbilar över 12 ton, samt de omfattande tullzonerna inne i städer och tätbebyggda områden. En diskussion om lämpligheten och utformningen pågår fortfarande mellan EU-kommissionen och Tyskland. Det tyska agerandet kan komma att få efterverkningar i deras grannländer, i synnerhet eftersom den nya vägtullen så tydligt riktas mot utländska fordon.


Långsam tillväxt av elektriska bussar i europeiska städer


Helt elektrifierade bussar utgör enbart 9 procent av försäljningen av stadsbussar inom EU. Det höga inköpspriset är det främsta...

Parlamentet godkänner förslag till nya regler för vägavgifter


Europaparlamentet godkände den 25 oktober en ny reglering av vägavgifter som syftar till att minska koldioxidutsläppen.

Västeuropa sopar smutsiga dieselbilar under polska mattan


Under 2017 exporterades 350 000 begagnade dieselbilar från Tyskland till Polen. En drivkraft är den dåliga luftkvalitén i många...