Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Vägavgifter inom EU - en lägesbild

Man kör bil i skymning

Promemorian innehåller tre delar. Först presenteras utvecklingen av vägavgifter på EU-nivå under 2014, sedan specialstuderas Tysklands vägavgifter och därefter beskrivs utvecklingen av vägavgifter för tunga fordon på nationell nivå.

För vägavgifter generellt kan det konstateras att lagstiftningsaktiviteten från EU-kommissionens sida har varit låg under 2014. Det kan förklaras av Europaparlamentsval och ny EU-kommission, men trots detta är det ett faktum att andra frågor har prioriterats. Uttalanden under 2015 från den nya transportkommissionären antyder dock att nya initiativ kan komma att tas under 2015.

I Tyskland är det i det närmaste klart att en motorvägsavgift för personbilar införs 2016. Den skulle då komplettera redan existerande vägavgifter för lastbilar över 12 ton, samt de omfattande tullzonerna inne i städer och tätbebyggda områden. En diskussion om lämpligheten och utformningen pågår fortfarande mellan EU-kommissionen och Tyskland. Det tyska agerandet kan komma att få efterverkningar i deras grannländer, i synnerhet eftersom den nya vägtullen så tydligt riktas mot utländska fordon.


Yttrande över revidering av Göteborgsbilagan i lag om trängselskatt


Trafikanalys har anmodats att yttra sig över ett förslag till förändrad trängselskatt i Göteborg till följd av att Marieholmstu...

Europaparlamentet välkomnar fokus på förarlösa bilar


Europaparlamentet välkomnar Kommissionens fokus på förarlösa bilar, men efterlyser ytterligare ansträngningar för att garantera...

Tydligare, rättvisare och mer tillämpbara regler för lastbilsförare


Europeiska unionsrådet har enats kring en ståndpunkt kring förändringar av reglerna inom vägtransportsektorn gällande bland ann...