Yttrande över Transportstyrelsens rapport Miljözoner för lätta fordon

Kvinna lutar sig mot bil

Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på det rubricerade förslaget, och vill med anledning av det lämna följande yttrande.

Trafikanalys anser att det är viktigt att förse landets kommuner med effektiva och väl avvägda styrmedel som verktyg för att kunna åtgärda lokala luftkvalitetsproblem. I det förslag som Transportstyrelsen föreslår för utformningen av miljözon klass 2 överskrider de samhällsekonomiska kostnaderna miljövinsterna till den grad att det inte framstår som realistiskt för någon kommun att införa zonen. Till detta kommer fördelningspolitiska effekter samt effekter på segregation.

Trafikanalys ser det således inte som samhällsekonomiskt försvarbart att införa miljözon klass 2 i den utformning som Transportstyrelsen föreslår. Transportstyrelsens förslag för utformningen av en tyst och emissionsfri zon, miljözon klass 3, medför betydligt lägre kostnader och större vinster, men Trafikanalys anser att utformningen och möjligheterna med miljözon klass 3 behöver utredas vidare.


Yttrande över utredning av säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över Transportsstyrelsens promemoria, Utredning av säkerhetshöjande åtgärder för korta...

Hur många mopedbilar och A-traktorer finns det?


I slutet av 2020 fanns det drygt 15 000 mopedbilar och drygt 33 000 A-traktorer registrerade i Sverige. De senaste fem åren...