Kvinna lutar sig mot bil

Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på det rubricerade förslaget, och vill med anledning av det lämna följande yttrande.

Trafikanalys anser att det är viktigt att förse landets kommuner med effektiva och väl avvägda styrmedel som verktyg för att kunna åtgärda lokala luftkvalitetsproblem. I det förslag som Transportstyrelsen föreslår för utformningen av miljözon klass 2 överskrider de samhällsekonomiska kostnaderna miljövinsterna till den grad att det inte framstår som realistiskt för någon kommun att införa zonen. Till detta kommer fördelningspolitiska effekter samt effekter på segregation.

Trafikanalys ser det således inte som samhällsekonomiskt försvarbart att införa miljözon klass 2 i den utformning som Transportstyrelsen föreslår. Transportstyrelsens förslag för utformningen av en tyst och emissionsfri zon, miljözon klass 3, medför betydligt lägre kostnader och större vinster, men Trafikanalys anser att utformningen och möjligheterna med miljözon klass 3 behöver utredas vidare.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...