""

Kommissionen avvisar bestämt anklagelserna från Italiens vice premiärminister Matteo Salvi att EU:s budgetregler hotar medborgarnas säkerhet genom att begränsa möjligheten till offentliga investeringar. Kommissionen påpekade också att Italien fått miljarder i EU-stöd och de facto uppmuntrats av kommissionen att genomföra infrastrukturinvesteringar.

Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att Salvi under ett besök på Catania i en kommentar till broraset i Genua underströk vikten av att kunna göra nödvändiga offentliga investeringar, samtidigt som han lyfte att EU:s budgetregler var ett hinder för sådana vilket skulle kunna äventyra medborgarnas säkerhet.

Kommissionens talesperson, Christian Spahr, har dock avvisat Salvis anklagelser om konsekvenserna av EU:s budgetregler och lyfte på en presskonferens den 16 augusti i stället flera olika stöd som EU gett till italienska infrastrukturinvesteringar. Enligt Europaportalen sade Christian Spahr på samma möte att EU:s medlemsländer, enligt budgetreglerna, är fria att själva bestämma om de vill göra särskilda prioriteringar i sina budgetar, som att göra satsningar på underhåll av vägar och broar.

Den rasade motorvägsbron i Genua är en del av det transeuropeiska transportnätet TEN-T för vilket särskilda regler och direktiv gäller, bl.a. EU:s vägsäkerhetsdirektiv.

Läs mer i EU Observer här.

Läs mer i Europaportalen här.

Läs mer hos Bloomberg här.


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Korttidsprognoser för vägfordonsflottan - metoder och antaganden

Trafikanalys har i uppdrag att göra årliga kortidsprognoser för vägfordonsflottans utveckling. Denna promemoria innehåller en...