Hand på en bilratt

Yttrande om betänkandet Taxi och samåkning – idag, imorgon och i övermorgon (SOU 2016:86)

Trafikanalys välkomnar de regelförändringar som utredaren föreslår och tror att de kommer att tydliggöra gränsen mellan samåkning och taxi, främja samåkning som ett komplement till kollektivtrafik samt öka Skatteverkets möjligheter till kontroll.

Vi noterar dock att en ny tjänst som omnämns i utredningen – MobVal – fortfarande med utredarens förslag varken kommer att omfattas av definitionen av taxi eller räknas som samåkning. Vi föreslår därför en modifiering av definitionen av taxitrafik i taxitrafiklagen.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...