Väg med bilar i snötäckt landskap

Inget förslag till dubbdäcksskatt men ett förslag på eventuell skatteutformning har tagits fram.

Trafikanalys har lämnat synpunkter på betänkandet Skatt på dubbdäcksanvändning i tätort? (SOU 2015:27) (Fi2015/2020). Inget förslag till dubbdäcksskatt men ett förslag på eventuell skatteutformning har tagits fram. Ett avgörande skäl till att en skatt inte rekommenderas (i dagsläget) är att de skadliga partikelnivåerna har minskat under senare år och enligt utredningen framöver kan förväntas bibehållas på låg nivå med smärre mer flexibla åtgärder. Denna bild stämmer inte helt med den årliga uppföljning av de transportpolitiska målen som Trafikanalys genomför på regeringens uppdrag. I den senaste måluppföljningen konstateras att miljökvalitetsnormer för stora partiklar (PM10) överskrids i ett antal gaturum. Orsaker till detta är främst användning av dubbdäck. Enligt Naturvårdsverket kan dock en minskande långtidstrend för PM10 i gatumiljöer observeras. Måluppföljning omfattar dock inte, till skillnad från utredningen, mätvärden för år 2014. De smärre åtgärder som utredningen föreslår är fortsatt nyttjande av lokala förbud mot dubbdäcksanvändning, informationsinsatser som leder till medvetna däckval, sänkt hastighet på vissa gator, dammbindningsåtgärder och förbättrad vägrengöring efter vintersäsong.

Trafikanalys vill framhålla att det förslag till lag om skatt på dubbdäcks­användning i tätort som tagits fram, men inte föreslås, förefaller väl genomarbetat, föredömligt enkelt och tydligt beskrivet.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...