Skatt på dubbdäck i tätort?

Väg med bilar i snötäckt landskap

Inget förslag till dubbdäcksskatt men ett förslag på eventuell skatteutformning har tagits fram.

Trafikanalys har lämnat synpunkter på betänkandet Skatt på dubbdäcksanvändning i tätort? (SOU 2015:27) (Fi2015/2020). Inget förslag till dubbdäcksskatt men ett förslag på eventuell skatteutformning har tagits fram. Ett avgörande skäl till att en skatt inte rekommenderas (i dagsläget) är att de skadliga partikelnivåerna har minskat under senare år och enligt utredningen framöver kan förväntas bibehållas på låg nivå med smärre mer flexibla åtgärder. Denna bild stämmer inte helt med den årliga uppföljning av de transportpolitiska målen som Trafikanalys genomför på regeringens uppdrag. I den senaste måluppföljningen konstateras att miljökvalitetsnormer för stora partiklar (PM10) överskrids i ett antal gaturum. Orsaker till detta är främst användning av dubbdäck. Enligt Naturvårdsverket kan dock en minskande långtidstrend för PM10 i gatumiljöer observeras. Måluppföljning omfattar dock inte, till skillnad från utredningen, mätvärden för år 2014. De smärre åtgärder som utredningen föreslår är fortsatt nyttjande av lokala förbud mot dubbdäcksanvändning, informationsinsatser som leder till medvetna däckval, sänkt hastighet på vissa gator, dammbindningsåtgärder och förbättrad vägrengöring efter vintersäsong.

Trafikanalys vill framhålla att det förslag till lag om skatt på dubbdäcks­användning i tätort som tagits fram, men inte föreslås, förefaller väl genomarbetat, föredömligt enkelt och tydligt beskrivet.

Hela remissvaret:


Yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022 (Fi...

Remiss av regional cykelplan för Stockholms län


Trafikanalys har fått möjligheten att kommentera en remiss om regional cykelplan för Stockholms län. Trafikanalys yttrar sig ba...