Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Skatt på dubbdäck i tätort?

Väg med bilar i snötäckt landskap

Inget förslag till dubbdäcksskatt men ett förslag på eventuell skatteutformning har tagits fram.

Trafikanalys har lämnat synpunkter på betänkandet Skatt på dubbdäcksanvändning i tätort? (SOU 2015:27) (Fi2015/2020). Inget förslag till dubbdäcksskatt men ett förslag på eventuell skatteutformning har tagits fram. Ett avgörande skäl till att en skatt inte rekommenderas (i dagsläget) är att de skadliga partikelnivåerna har minskat under senare år och enligt utredningen framöver kan förväntas bibehållas på låg nivå med smärre mer flexibla åtgärder. Denna bild stämmer inte helt med den årliga uppföljning av de transportpolitiska målen som Trafikanalys genomför på regeringens uppdrag. I den senaste måluppföljningen konstateras att miljökvalitetsnormer för stora partiklar (PM10) överskrids i ett antal gaturum. Orsaker till detta är främst användning av dubbdäck. Enligt Naturvårdsverket kan dock en minskande långtidstrend för PM10 i gatumiljöer observeras. Måluppföljning omfattar dock inte, till skillnad från utredningen, mätvärden för år 2014. De smärre åtgärder som utredningen föreslår är fortsatt nyttjande av lokala förbud mot dubbdäcksanvändning, informationsinsatser som leder till medvetna däckval, sänkt hastighet på vissa gator, dammbindningsåtgärder och förbättrad vägrengöring efter vintersäsong.

Trafikanalys vill framhålla att det förslag till lag om skatt på dubbdäcks­användning i tätort som tagits fram, men inte föreslås, förefaller väl genomarbetat, föredömligt enkelt och tydligt beskrivet.

Hela remissvaret:


Nya obligatoriska krav på säkerhetsutrustning i fordon


EU-kommissionen och parlamentet är överens om att nya säkerhetstekniker kommer att bli obligatoriska från 2022 i europeiska...

15 miljoner till Mittuniversitetets forskning om elbilar


Forskningsprojektet Drive vid Mittuniversitetet har tilldelats ett stöd på 15 miljoner av Europeiska regionala utvecklingsfonde...

Kommissionen har identifierat behov av säkra uppställningsplatser för lastbilar


Det finns ett behov av 400 000 säkra uppställningsplatser för lastbilar inom EU enligt en studie beställd av Kommissionen. Tre...