Detalj på ny bil

Det finns ett stort intresse för självkörande fordon i samhället och förväntningarna på ökad trafiksäkerhet och bättre tillgänglighet är stora. Trafikanalys har genomfört en studie för att belysa tänkbara effekter – positiva och negativa – av självkörande vägfordon på de transportpolitiska målen.

Resultaten i rapporten består huvudsakligen av kvalificerade bedömningar från ett antal externa experter.  Dessa har kompletterats av Trafikanalys med litteraturstudier och egna bedömningar samt slutsatser.

Självkörande fordon bedöms leda till att tillgängligheten med bil ökar, av flera skäl:

  • Ökad vägkapacitet genom jämnare trafikflöden och minskade avstånd mellan fordon.
  • Möjlighet för nya grupper att resa själva med bil.
  • Lägre generaliserad reskostnad för bilresor, p.g.a. lägre tidsvärden.
  • Tidsbesparingar genom att fordonen kan utföra ärenden på egen hand.

En förutsättning för en ökad tillgänglighet är dock att kostnaden för användningen av fordonen blir överkomlig för en stor andel av hushållen. Sannolikheten för detta kan öka om fordonen ingår i en delad flotta.

Kvaliteten för näringslivets transporter väntas påverkas positivt, främst genom att behovet av förare försvinner och kostnader för godstransporter därmed kan minska kraftigt.

Även för trafiksäkerheten finns två motverkande effekter; å ena sidan försvinner den s.k. mänskliga faktorn vilket minskar olycksrisken, å andra sidan ökar trafikarbetet vilket rent statistiskt innebär fler olyckor. Den sammantagna effekten av minskad mänsklig faktor och ökande trafikvolymer blir troligen att trafiksäkerheten ökar kontinuerligt och att nettoeffekten av självkörandetekniken blir tydligt positiv.

Vad gäller klimatpåverkan finns två motverkande effekter; å ena sidan bedöms koldioxidutsläppen bli lägre per fordonskilometer, å andra sidan bedöms trafikarbetet öka. Vid låga automationsnivåer (eller om fordonen är manuella men uppkopplade) kommer troligen minskningen av utsläpp per fordonskilometer vara den dominerande effekten. När fordonen blir självkörande kommer den ökade tillgängligheten till bil, och direkta och indirekta rekyleffekter, sannolikt göra att ett ökat trafikarbete överskuggar klimateffekten av lägre utsläpp per kilometer.

Införandet av självkörande fordon kan alltså leda till både positiva och negativa effekter på de transportpolitiska målen. Vilka effekter som slutligen uppstår, och hur stora de blir, kan dock i många fall påverkas av styrning från samhällets sida.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...