Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Självkörande fordon och effekter på de transportpolitiska målen

Detalj på ny bil

Det finns ett stort intresse för självkörande fordon i samhället och förväntningarna på ökad trafiksäkerhet och bättre tillgänglighet är stora. Trafikanalys har genomfört en studie för att belysa tänkbara effekter – positiva och negativa – av självkörande vägfordon på de transportpolitiska målen.

Resultaten i rapporten består huvudsakligen av kvalificerade bedömningar från ett antal externa experter.  Dessa har kompletterats av Trafikanalys med litteraturstudier och egna bedömningar samt slutsatser.

Självkörande fordon bedöms leda till att tillgängligheten med bil ökar, av flera skäl:

  • Ökad vägkapacitet genom jämnare trafikflöden och minskade avstånd mellan fordon.
  • Möjlighet för nya grupper att resa själva med bil.
  • Lägre generaliserad reskostnad för bilresor, p.g.a. lägre tidsvärden.
  • Tidsbesparingar genom att fordonen kan utföra ärenden på egen hand.

En förutsättning för en ökad tillgänglighet är dock att kostnaden för användningen av fordonen blir överkomlig för en stor andel av hushållen. Sannolikheten för detta kan öka om fordonen ingår i en delad flotta.

Kvaliteten för näringslivets transporter väntas påverkas positivt, främst genom att behovet av förare försvinner och kostnader för godstransporter därmed kan minska kraftigt.

Även för trafiksäkerheten finns två motverkande effekter; å ena sidan försvinner den s.k. mänskliga faktorn vilket minskar olycksrisken, å andra sidan ökar trafikarbetet vilket rent statistiskt innebär fler olyckor. Den sammantagna effekten av minskad mänsklig faktor och ökande trafikvolymer blir troligen att trafiksäkerheten ökar kontinuerligt och att nettoeffekten av självkörandetekniken blir tydligt positiv.

Vad gäller klimatpåverkan finns två motverkande effekter; å ena sidan bedöms koldioxidutsläppen bli lägre per fordonskilometer, å andra sidan bedöms trafikarbetet öka. Vid låga automationsnivåer (eller om fordonen är manuella men uppkopplade) kommer troligen minskningen av utsläpp per fordonskilometer vara den dominerande effekten. När fordonen blir självkörande kommer den ökade tillgängligheten till bil, och direkta och indirekta rekyleffekter, sannolikt göra att ett ökat trafikarbete överskuggar klimateffekten av lägre utsläpp per kilometer.

Införandet av självkörande fordon kan alltså leda till både positiva och negativa effekter på de transportpolitiska målen. Vilka effekter som slutligen uppstår, och hur stora de blir, kan dock i många fall påverkas av styrning från samhällets sida.

Hela rapporten


Exporten av personbilar ökade kraftigt 2018


Den totala exporten av begagnade personbilar från Sverige uppgick till 105 000 fordon under 2018. Det är en ökning med 64 proce...

Ny EU-standard för renare lastbilar


Europaparlamentet och Europeiska rådet har enats kring en standard för nya lastbilars utsläpp av koldioxid. Beslutet innebär at...

Kommissionen utreder stöd till Öresundsförbindelsen


EU-domstolen har beslutat att ogiltigförklara Kommissionens tidigare beslut gällande det svenska och danska stödet till Öresund...