Så mycket har fifflet med emissionskraven kostat bilägarna

""

Knappt 150 miljarder euro sedan 2000 – så mycket beräknas skillnaden vara mellan den faktiska bränslekostnaden för Europas bilägare jämfört med den uppgivna. Som bekant uppdagades under 2016 att flera biltillverkare, däribland flera stora tyska biltillverkare, redovisat manipulerade utsläppsdata och bränsleeffektivitet. 

”Dieselgate”, som upptäcktes av amerikanska miljömyndigheten (EPA), medförde en genomgripande analys av flera stora bilmärkens uppgivna utsläppscykler och bränsleeffektivitet. Nu har den verkliga kostnaden för bränsleåtgång beräknats för europeiska bilägare beräknats av lobbyorganisationen Transport & Environment. Bara under 2017 uppgick kostnaden till totalt 23 miljarder mer än vad som skulle ha varit fallet om de uppgifterna från biltillverkarna stämde. Det motsvarar, enligt Transport & Environment, något mer än vad hela Sveriges befolkning lägger på livsmedel under ett helt år, eller ackumulerade koldioxidutsläpp under perioden 2000 – 2017 som motsvarar de totala årliga utsläppen för Nederländerna. 

I rapporten skriver Transport & Environment att skillnaden mellan faktisk och uppgiven bränsleeffektivitet, till följd av manipulerade laboratorietester, stigit från 9 procent 2000 till 42 procent under 2016. 

Transport & Environment varnar också för att den nya testcykeln WLTP innehåller kryphål som möjliggör manipulation av värden för koldioxidutsläpp. 

Läs mer här.

Läs vidare här.


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...