Så mycket har fifflet med emissionskraven kostat bilägarna

""

Knappt 150 miljarder euro sedan 2000 – så mycket beräknas skillnaden vara mellan den faktiska bränslekostnaden för Europas bilägare jämfört med den uppgivna. Som bekant uppdagades under 2016 att flera biltillverkare, däribland flera stora tyska biltillverkare, redovisat manipulerade utsläppsdata och bränsleeffektivitet. 

”Dieselgate”, som upptäcktes av amerikanska miljömyndigheten (EPA), medförde en genomgripande analys av flera stora bilmärkens uppgivna utsläppscykler och bränsleeffektivitet. Nu har den verkliga kostnaden för bränsleåtgång beräknats för europeiska bilägare beräknats av lobbyorganisationen Transport & Environment. Bara under 2017 uppgick kostnaden till totalt 23 miljarder mer än vad som skulle ha varit fallet om de uppgifterna från biltillverkarna stämde. Det motsvarar, enligt Transport & Environment, något mer än vad hela Sveriges befolkning lägger på livsmedel under ett helt år, eller ackumulerade koldioxidutsläpp under perioden 2000 – 2017 som motsvarar de totala årliga utsläppen för Nederländerna. 

I rapporten skriver Transport & Environment att skillnaden mellan faktisk och uppgiven bränsleeffektivitet, till följd av manipulerade laboratorietester, stigit från 9 procent 2000 till 42 procent under 2016. 

Transport & Environment varnar också för att den nya testcykeln WLTP innehåller kryphål som möjliggör manipulation av värden för koldioxidutsläpp. 

Läs mer här.

Läs vidare här.


Yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022 (Fi...

Remiss av regional cykelplan för Stockholms län


Trafikanalys har fått möjligheten att kommentera en remiss om regional cykelplan för Stockholms län. Trafikanalys yttrar sig ba...