""

Knappt 150 miljarder euro sedan 2000 – så mycket beräknas skillnaden vara mellan den faktiska bränslekostnaden för Europas bilägare jämfört med den uppgivna. Som bekant uppdagades under 2016 att flera biltillverkare, däribland flera stora tyska biltillverkare, redovisat manipulerade utsläppsdata och bränsleeffektivitet. 

”Dieselgate”, som upptäcktes av amerikanska miljömyndigheten (EPA), medförde en genomgripande analys av flera stora bilmärkens uppgivna utsläppscykler och bränsleeffektivitet. Nu har den verkliga kostnaden för bränsleåtgång beräknats för europeiska bilägare beräknats av lobbyorganisationen Transport & Environment. Bara under 2017 uppgick kostnaden till totalt 23 miljarder mer än vad som skulle ha varit fallet om de uppgifterna från biltillverkarna stämde. Det motsvarar, enligt Transport & Environment, något mer än vad hela Sveriges befolkning lägger på livsmedel under ett helt år, eller ackumulerade koldioxidutsläpp under perioden 2000 – 2017 som motsvarar de totala årliga utsläppen för Nederländerna. 

I rapporten skriver Transport & Environment att skillnaden mellan faktisk och uppgiven bränsleeffektivitet, till följd av manipulerade laboratorietester, stigit från 9 procent 2000 till 42 procent under 2016. 

Transport & Environment varnar också för att den nya testcykeln WLTP innehåller kryphål som möjliggör manipulation av värden för koldioxidutsläpp. 

Läs mer här.

Läs vidare här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...