Så mycket har fifflet med emissionskraven kostat bilägarna

""

Knappt 150 miljarder euro sedan 2000 – så mycket beräknas skillnaden vara mellan den faktiska bränslekostnaden för Europas bilägare jämfört med den uppgivna. Som bekant uppdagades under 2016 att flera biltillverkare, däribland flera stora tyska biltillverkare, redovisat manipulerade utsläppsdata och bränsleeffektivitet. 

”Dieselgate”, som upptäcktes av amerikanska miljömyndigheten (EPA), medförde en genomgripande analys av flera stora bilmärkens uppgivna utsläppscykler och bränsleeffektivitet. Nu har den verkliga kostnaden för bränsleåtgång beräknats för europeiska bilägare beräknats av lobbyorganisationen Transport & Environment. Bara under 2017 uppgick kostnaden till totalt 23 miljarder mer än vad som skulle ha varit fallet om de uppgifterna från biltillverkarna stämde. Det motsvarar, enligt Transport & Environment, något mer än vad hela Sveriges befolkning lägger på livsmedel under ett helt år, eller ackumulerade koldioxidutsläpp under perioden 2000 – 2017 som motsvarar de totala årliga utsläppen för Nederländerna. 

I rapporten skriver Transport & Environment att skillnaden mellan faktisk och uppgiven bränsleeffektivitet, till följd av manipulerade laboratorietester, stigit från 9 procent 2000 till 42 procent under 2016. 

Transport & Environment varnar också för att den nya testcykeln WLTP innehåller kryphål som möjliggör manipulation av värden för koldioxidutsläpp. 

Läs mer här.

Läs vidare här.


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...