Cyklister i trafik

Våren 2015 riktade riksdagen en tillkännagivande till regeringen i syfte att främja cykling. I det framfördes att regeringen bör redogöra för regeländringar i städerna och pröva möjligheten till regeländring för att göra det möjligt för cyklister över 15 år att använda körbana även när cykelväg finns. Promemorian är en redogörelse av vissa möjliga regeländringar för att främja cykeltrafik i städerna. Trafikanalys har anmodats att lämna ett yttrande.

Enligt promemorians förslag skulle cyklisters rätt att använda körbana utökas till att gälla på alla körbanor med maximalt 50 km/h för trafikanter som fyllt 15 år.

Trafikanalys anser att den föreslagna regeländringen borde leda till att olycksrisken mellan cyklister minskar om de snabbaste cyklisterna skulle åka på körbanor istället för cykelbanor, vilket även skulle kunna bidra till ökad cykling. Förslaget borde kunna fungera på vägar med en högsta tillåtna hastighet på 30 kilometer i timmen eftersom cyklister och bilister kan hålla samma trafikrytm, vilket borde vara fördelaktigt för trafiksäkerheten och framkomligheten. På dessa vägar kan blandtrafiken ha positiv effekt på säkerheten.

Däremot finns oro för att framförallt trafiksäkerhetsproblem kan uppstå på vägar med högre hastigheter. Det finns inte analyser som beskriver potentiella effekter av den föreslagna regeländringen på ett bra och trovärdigt sätt.

Läs remissvaret här


Vilka hushåll väljer laddbara bilar? 

Högre inkomst, högre utbildning, boende i villa eller bostadsrätt och hushåll med en övervikt av män – det är några faktorer so...

Antalet bilar i trafik minskar för första gången på 30 år

De senaste 30 åren har antalet personbilar i trafik ökat med ungefär 1–2 procent årligen, och för några enstaka år med toppar p...

Förslag till EU-förordning om utsläpp av luftföroreningar från vägfordon och batteriers hållbarhet (Euro 7)

Trafikanalys ha yttrat sig över remissen Förslag till EU-förordning om utsläpp av luftföroreningar från vägfordon och batterier...