Cyklister i trafik

Våren 2015 riktade riksdagen en tillkännagivande till regeringen i syfte att främja cykling. I det framfördes att regeringen bör redogöra för regeländringar i städerna och pröva möjligheten till regeländring för att göra det möjligt för cyklister över 15 år att använda körbana även när cykelväg finns. Promemorian är en redogörelse av vissa möjliga regeländringar för att främja cykeltrafik i städerna. Trafikanalys har anmodats att lämna ett yttrande.

Enligt promemorians förslag skulle cyklisters rätt att använda körbana utökas till att gälla på alla körbanor med maximalt 50 km/h för trafikanter som fyllt 15 år.

Trafikanalys anser att den föreslagna regeländringen borde leda till att olycksrisken mellan cyklister minskar om de snabbaste cyklisterna skulle åka på körbanor istället för cykelbanor, vilket även skulle kunna bidra till ökad cykling. Förslaget borde kunna fungera på vägar med en högsta tillåtna hastighet på 30 kilometer i timmen eftersom cyklister och bilister kan hålla samma trafikrytm, vilket borde vara fördelaktigt för trafiksäkerheten och framkomligheten. På dessa vägar kan blandtrafiken ha positiv effekt på säkerheten.

Däremot finns oro för att framförallt trafiksäkerhetsproblem kan uppstå på vägar med högre hastigheter. Det finns inte analyser som beskriver potentiella effekter av den föreslagna regeländringen på ett bra och trovärdigt sätt.

Läs remissvaret här


VTI:s utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige

Trafikanalys har lämnat ett remissvar på VTI:s utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige.

Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeproduktion

Trafikanalys har yttrat sig över promemorian Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeprodu...

Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med bil

Trafikanalys har lämnat följande yttrande över promemorian Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med...