Promemoria om cykelregler

Cyklister i trafik

Våren 2015 riktade riksdagen en tillkännagivande till regeringen i syfte att främja cykling. I det framfördes att regeringen bör redogöra för regeländringar i städerna och pröva möjligheten till regeländring för att göra det möjligt för cyklister över 15 år att använda körbana även när cykelväg finns. Promemorian är en redogörelse av vissa möjliga regeländringar för att främja cykeltrafik i städerna. Trafikanalys har anmodats att lämna ett yttrande.

Enligt promemorians förslag skulle cyklisters rätt att använda körbana utökas till att gälla på alla körbanor med maximalt 50 km/h för trafikanter som fyllt 15 år.

Trafikanalys anser att den föreslagna regeländringen borde leda till att olycksrisken mellan cyklister minskar om de snabbaste cyklisterna skulle åka på körbanor istället för cykelbanor, vilket även skulle kunna bidra till ökad cykling. Förslaget borde kunna fungera på vägar med en högsta tillåtna hastighet på 30 kilometer i timmen eftersom cyklister och bilister kan hålla samma trafikrytm, vilket borde vara fördelaktigt för trafiksäkerheten och framkomligheten. På dessa vägar kan blandtrafiken ha positiv effekt på säkerheten.

Däremot finns oro för att framförallt trafiksäkerhetsproblem kan uppstå på vägar med högre hastigheter. Det finns inte analyser som beskriver potentiella effekter av den föreslagna regeländringen på ett bra och trovärdigt sätt.

Läs remissvaret här


Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...