Skyltar med hastighetsbegränsning vid landsväg

Trafikanalys har haft regeringsuppdraget (N2016/05490/TS) att göra en översyn av transportpolitikens preciseringar och uppföljningen av de transportpolitiska målen. Denna PM är en underlagsrapport till slutrapporten för uppdraget.

Vi har sedan 2010 uppdraget att årligen följa upp hur transportsystemets utvecklas med avseende på de transportpolitiska målen. Uppföljningen ska redovisas till regeringen senast den 15 april varje år.

I det nu rapporterade uppdraget framhåller regeringen att indikatorerna för uppföljningen ska

• beskriva transportsystemets tillstånd, utvecklingsriktning och utvecklingstakt,

• vara väl motiverade ur ett helhetsperspektiv,

• vara begränsade till antalet,

• vara uppföljningsbara, och,

• i den mån det är lämpligt, vara trafikslagsövergripande.

I denna PM föreslår vi att uppföljningen ska baseras på 15 indikatorer som är väl motiverade med hänvisning till viktiga aspekter av en långsiktigt hållbar transportförsörjning. Vi redogör för vilka mått som ska användas för att följa upp respektive indikator. Av de 15 indikatorerna är 14 trafikslagsövergripande. Den femtonde och sista berör inte trafikslagen, då den handlar om möjligheterna att med hjälp av digital teknik skapa tillgänglighet med färre resor och transporter.

Läs mer här


Vilka hushåll väljer laddbara bilar? 

Högre inkomst, högre utbildning, boende i villa eller bostadsrätt och hushåll med en övervikt av män – det är några faktorer so...

Antalet bilar i trafik minskar för första gången på 30 år

De senaste 30 åren har antalet personbilar i trafik ökat med ungefär 1–2 procent årligen, och för några enstaka år med toppar p...

Förslag till EU-förordning om utsläpp av luftföroreningar från vägfordon och batteriers hållbarhet (Euro 7)

Trafikanalys ha yttrat sig över remissen Förslag till EU-förordning om utsläpp av luftföroreningar från vägfordon och batterier...