Skyltar med hastighetsbegränsning vid landsväg

Trafikanalys har haft regeringsuppdraget (N2016/05490/TS) att göra en översyn av transportpolitikens preciseringar och uppföljningen av de transportpolitiska målen. Denna PM är en underlagsrapport till slutrapporten för uppdraget.

Vi har sedan 2010 uppdraget att årligen följa upp hur transportsystemets utvecklas med avseende på de transportpolitiska målen. Uppföljningen ska redovisas till regeringen senast den 15 april varje år.

I det nu rapporterade uppdraget framhåller regeringen att indikatorerna för uppföljningen ska

• beskriva transportsystemets tillstånd, utvecklingsriktning och utvecklingstakt,

• vara väl motiverade ur ett helhetsperspektiv,

• vara begränsade till antalet,

• vara uppföljningsbara, och,

• i den mån det är lämpligt, vara trafikslagsövergripande.

I denna PM föreslår vi att uppföljningen ska baseras på 15 indikatorer som är väl motiverade med hänvisning till viktiga aspekter av en långsiktigt hållbar transportförsörjning. Vi redogör för vilka mått som ska användas för att följa upp respektive indikator. Av de 15 indikatorerna är 14 trafikslagsövergripande. Den femtonde och sista berör inte trafikslagen, då den handlar om möjligheterna att med hjälp av digital teknik skapa tillgänglighet med färre resor och transporter.

Läs mer här


VTI:s utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige

Trafikanalys har lämnat ett remissvar på VTI:s utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige.

Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeproduktion

Trafikanalys har yttrat sig över promemorian Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeprodu...

Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med bil

Trafikanalys har lämnat följande yttrande över promemorian Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med...