Preciseringsöversyn – Indikatorer och uppföljning

Skyltar med hastighetsbegränsning vid landsväg

Trafikanalys har haft regeringsuppdraget (N2016/05490/TS) att göra en översyn av transportpolitikens preciseringar och uppföljningen av de transportpolitiska målen. Denna PM är en underlagsrapport till slutrapporten för uppdraget.

Vi har sedan 2010 uppdraget att årligen följa upp hur transportsystemets utvecklas med avseende på de transportpolitiska målen. Uppföljningen ska redovisas till regeringen senast den 15 april varje år.

I det nu rapporterade uppdraget framhåller regeringen att indikatorerna för uppföljningen ska

• beskriva transportsystemets tillstånd, utvecklingsriktning och utvecklingstakt,

• vara väl motiverade ur ett helhetsperspektiv,

• vara begränsade till antalet,

• vara uppföljningsbara, och,

• i den mån det är lämpligt, vara trafikslagsövergripande.

I denna PM föreslår vi att uppföljningen ska baseras på 15 indikatorer som är väl motiverade med hänvisning till viktiga aspekter av en långsiktigt hållbar transportförsörjning. Vi redogör för vilka mått som ska användas för att följa upp respektive indikator. Av de 15 indikatorerna är 14 trafikslagsövergripande. Den femtonde och sista berör inte trafikslagen, då den handlar om möjligheterna att med hjälp av digital teknik skapa tillgänglighet med färre resor och transporter.

Läs mer här


Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...