Planskild korsning

Analysen i denna PM har kretsat kring två huvudsakliga aspekter av styrning kopplat till de transportpolitiska målen: dels betydelsen av hur utformningen av målen görs i ett mål- och resultatstyrningsperspektiv, dels regeringens styrning mot målen.

I september 2016 lämnade regeringen två uppdrag till Trafikanalys med syfte att se över preciseringarna av de transportpolitiska målen. Det ena uppdraget gäller preciseringarna för målen i sin helhet, och det andra mer specifikt hänsynsmålets preciseringar för trafiksäkerhet.

Trafikanalys har valt att genomföra uppdragen i ett samlat projekt. Uppdragen redovisas i mars respektive maj 2017.

I uppdragen ingår att analysera hur styrningen och uppföljningen sker, kopplat till de transportpolitiska målen. Vid behov ska Trafikanalys lämna förslag till förändringar avseende styrning och uppföljning. I denna promemoria redovisas analysen av styrning kopplat till de transport-politiska målen avseende två huvudsakliga aspekter: utformningen av målen och regeringens myndighetsstyrning.

Analysen av hur målens utformning i kapitel 2 påverkar styrningen baseras på en forsknings- och litteraturöversikt som skrivits av Susanna Alexius, Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor, på uppdrag av Trafikanalys. I denna promemoria analyseras även resultatet från sex workshops med transportmyndigheter, statliga bolag och Regeringskansliet. Workshops har genomförts av Ramböll Management Consulting på uppdrag av Trafikanalys. Deltagarna har bestått av ett brett urval tjänstemän från centrala funktioner på myndigheterna, med representanter för såväl staber, strategiska funktioner och/eller ledningsgrupper, som för olika avdelningar inom myndigheternas kärnverksamhet. Det bör dock betonas att det inte är myndigheternas formella ståndpunkt som skildrats, utan hur medarbetare i olika delar av verksamheten upplever att regeringens styrning fungerar.

Läs mer här


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...