Peak car i sikte?

Bil som tankas

Under 50- och 60-talen samt början på 70-talet i det närmaste exploderade antalet personbilar per invånare i Sverige liksom i övriga västvärlden. 

Sedan dess har tillväxttakten minskat mer eller mindre kontinuerligt. Varje svenskregistrerad bil kör något mindre men beror det på att vi har tillgång till fler bilar per hushåll eller på att vi är benägna att köra mindre?

De problem som bilar orsakar, både på miljön och vår hälsa, men även på transportsystemet genom trängsel, är en stor utmaning. En framtid med färre bilar och minskad bilanvändning föreslås ibland vara lösningen på dessa problem. Begreppet "peak-car", eller bilkulmen, delas oftast upp i två delar där det ibland innebär att användandet av bilen i körda kilometer har nått en topp för att nu vara på väg nedåt. Det kan också innebära att antalet bilar har kulminerat. Begreppets båda betydelser diskuteras i de flesta transport- och miljörelaterade sektorer både i Sverige och internationellt.

Med hjälp av statistiken över bilinnehav och bilanvändning efter millennieskiftet kan man konstatera att peak-car i den bemärkelsen att personbilsflottan krymper samt kör färre kilometer inte är ett faktum i Sverige. De tecknen på att biltrafiken i Sverige men även i andra delar av världen har planat ut är snarare ett resultat av att vi äger fler bilar per hushåll och därigenom kör varje bil mindre.

Ladda ner:


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...