Peak car i sikte?

Bil som tankas

Under 50- och 60-talen samt början på 70-talet i det närmaste exploderade antalet personbilar per invånare i Sverige liksom i övriga västvärlden. 

Sedan dess har tillväxttakten minskat mer eller mindre kontinuerligt. Varje svenskregistrerad bil kör något mindre men beror det på att vi har tillgång till fler bilar per hushåll eller på att vi är benägna att köra mindre?

De problem som bilar orsakar, både på miljön och vår hälsa, men även på transportsystemet genom trängsel, är en stor utmaning. En framtid med färre bilar och minskad bilanvändning föreslås ibland vara lösningen på dessa problem. Begreppet "peak-car", eller bilkulmen, delas oftast upp i två delar där det ibland innebär att användandet av bilen i körda kilometer har nått en topp för att nu vara på väg nedåt. Det kan också innebära att antalet bilar har kulminerat. Begreppets båda betydelser diskuteras i de flesta transport- och miljörelaterade sektorer både i Sverige och internationellt.

Med hjälp av statistiken över bilinnehav och bilanvändning efter millennieskiftet kan man konstatera att peak-car i den bemärkelsen att personbilsflottan krymper samt kör färre kilometer inte är ett faktum i Sverige. De tecknen på att biltrafiken i Sverige men även i andra delar av världen har planat ut är snarare ett resultat av att vi äger fler bilar per hushåll och därigenom kör varje bil mindre.

Ladda ner:


Produktionen av elbilar tillräcklig för att nå EU:s krav på biltillverkare


Biltillverkarnas framtidsplaner visar att produktionen av elbilar kommer att öka sexfaldigt under perioden 2019 till 2025. Enli...

Dieselgate kan ta ny fart efter tyskt domslut


Volkswagen riskerar att få möta ett antal nya juridiska klagomål efter att en regional domstol beslutade att uppdateringen av e...

Nya kunskaper om lastbilars transporter i urbana miljöer


Trafikanalys har tagit fram ett nytt kunskapsunderlag om tunga och lätta lastbilars transporter med fokus på urbana miljöer....