Peak car i sikte?

Bil som tankas

Under 50- och 60-talen samt början på 70-talet i det närmaste exploderade antalet personbilar per invånare i Sverige liksom i övriga västvärlden. 

Sedan dess har tillväxttakten minskat mer eller mindre kontinuerligt. Varje svenskregistrerad bil kör något mindre men beror det på att vi har tillgång till fler bilar per hushåll eller på att vi är benägna att köra mindre?

De problem som bilar orsakar, både på miljön och vår hälsa, men även på transportsystemet genom trängsel, är en stor utmaning. En framtid med färre bilar och minskad bilanvändning föreslås ibland vara lösningen på dessa problem. Begreppet "peak-car", eller bilkulmen, delas oftast upp i två delar där det ibland innebär att användandet av bilen i körda kilometer har nått en topp för att nu vara på väg nedåt. Det kan också innebära att antalet bilar har kulminerat. Begreppets båda betydelser diskuteras i de flesta transport- och miljörelaterade sektorer både i Sverige och internationellt.

Med hjälp av statistiken över bilinnehav och bilanvändning efter millennieskiftet kan man konstatera att peak-car i den bemärkelsen att personbilsflottan krymper samt kör färre kilometer inte är ett faktum i Sverige. De tecknen på att biltrafiken i Sverige men även i andra delar av världen har planat ut är snarare ett resultat av att vi äger fler bilar per hushåll och därigenom kör varje bil mindre.

Ladda ner:


Föreskrifter om information om enhetspriser för alternativa drivmedel


Trafikanalys har getts möjlighet att ta del av remiss och lämna synpunkter på Konsumentverkets förslag till föreskrifter om...

Motorfordonspooler – på väg mot ökad delning av motorfordon


Trafikanalys har lämnat synpunkter på utredningen - Motorfordonspooler – på väg mot ökad delning av motorfordon (SOU 2020:22).

Låga utsläppskrav på skåpbilar är hinder för elektrifiering


Skåpbilar är EU:s snabbast växande källa till utsläpp från vägtransportsektorn och med ökat intresse för hemleveranser väntas...