Bilar på motorväg

Europaparlamentet godkände den 25 oktober en ny reglering av vägavgifter som syftar till att minska koldioxidutsläppen.

Enligt den nya regleringen ska alla lätta och tunga lastbilar betala en avgift som utgår från den faktiska körsträckan och de utsläpp som genereras av transporten. Länder som idag har tidsbaserade avgifter (Vignetter) för tunga lastbilar, bussar och andra tunga fordon (över 2,4 ton) ska fasa ut dessa senast 2023. För lättare lastbilar gäller att utfasningen ska ske senast 2027.

Det är enbart vägar inom det Transeuropeiska nätverket som får beläggas med dessa avgifter. Medlemsstaterna kan välja att avstå från att ta ut vägavgifter.

Källa.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...