Fronter på flera lastbilar

Europaparlamentet och Europeiska rådet har enats kring en standard för nya lastbilars utsläpp av koldioxid. Beslutet innebär att utsläppen från nya lastbilar ska vara 30 procent lägre 2030 i jämförelse med utsläppen 2019.

Beslutet om de nya utsläppskraven för lastbilar utgör en del av Kommissionens utlovade åtgärder för säker, ren och uppkopplad mobilitet. Under förra året beslutades om motsvarande standarder för personbilar och lätta lastbilar. Att hantera utsläpp från vägtransporter är en viktig del av EU:s ansträngningar att minska utsläppen av växthusgaser med minst 40 procent år 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Koldioxidutsläppsnormerna för lastbilar kompletterar EU:s ekonomiska ramverk för att uppnå detta mål.

Efter detta provisoriska avtal ska förordningens text formellt godkännas av Europaparlamentet och Europeiska rådet. Detta kommer sannolikt att ske under de kommande månaderna och därefter kommer förordningen offentliggöras i unionens officiella tidning och därmed medelbart träda i kraft.

Källa: EU-kommissionens webbplats 


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...