""

Sveriges miljöminister Karolina Skog debatterade kommissionens förslag från november 2017 om nya utsläppskrav för koldioxid på ministermötet den 25 juni och framförde den svenska ståndpunkten att kommissionens förslag är för svagt.

EU-kommissionen har föreslagit att utsläppen av koldioxid från nya personbilar och lätta fordon ska minska med 15 procent till 2025 och med 30 procent till 2030. Regeringen framförde å sin sida att målen bör vara att reducera utsläppen med 25 procent till 2025 och med 50 procent 2030 (2010 basår).

Regeringen framhöll också att det är osäkert hur snabbt nollutsläppsfordon får genomslag i olika delar av Europa och att det långsiktiga målet därför bör vara indikativt. Oavsett nivåer anser regeringen att det är positivt att EU-målen skärps.

Målsättningen är att anta nya regler i oktober i år. En översyn är planerad till 2024.  

Läs mer här.


Yttrande över betänkandet Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt miljöstyrande system

Trafikanalys har lämnat följande yttrande över betänkandet Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt...

Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...