Miljöministrar diskuterade skärpta utsläppskrav för personbilar och lätta fordon

""

Sveriges miljöminister Karolina Skog debatterade kommissionens förslag från november 2017 om nya utsläppskrav för koldioxid på ministermötet den 25 juni och framförde den svenska ståndpunkten att kommissionens förslag är för svagt.

EU-kommissionen har föreslagit att utsläppen av koldioxid från nya personbilar och lätta fordon ska minska med 15 procent till 2025 och med 30 procent till 2030. Regeringen framförde å sin sida att målen bör vara att reducera utsläppen med 25 procent till 2025 och med 50 procent 2030 (2010 basår).

Regeringen framhöll också att det är osäkert hur snabbt nollutsläppsfordon får genomslag i olika delar av Europa och att det långsiktiga målet därför bör vara indikativt. Oavsett nivåer anser regeringen att det är positivt att EU-målen skärps.

Målsättningen är att anta nya regler i oktober i år. En översyn är planerad till 2024.  

Läs mer här.


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...