""

Sveriges miljöminister Karolina Skog debatterade kommissionens förslag från november 2017 om nya utsläppskrav för koldioxid på ministermötet den 25 juni och framförde den svenska ståndpunkten att kommissionens förslag är för svagt.

EU-kommissionen har föreslagit att utsläppen av koldioxid från nya personbilar och lätta fordon ska minska med 15 procent till 2025 och med 30 procent till 2030. Regeringen framförde å sin sida att målen bör vara att reducera utsläppen med 25 procent till 2025 och med 50 procent 2030 (2010 basår).

Regeringen framhöll också att det är osäkert hur snabbt nollutsläppsfordon får genomslag i olika delar av Europa och att det långsiktiga målet därför bör vara indikativt. Oavsett nivåer anser regeringen att det är positivt att EU-målen skärps.

Målsättningen är att anta nya regler i oktober i år. En översyn är planerad till 2024.  

Läs mer här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...