Miljöministrar diskuterade skärpta utsläppskrav för personbilar och lätta fordon

""

Sveriges miljöminister Karolina Skog debatterade kommissionens förslag från november 2017 om nya utsläppskrav för koldioxid på ministermötet den 25 juni och framförde den svenska ståndpunkten att kommissionens förslag är för svagt.

EU-kommissionen har föreslagit att utsläppen av koldioxid från nya personbilar och lätta fordon ska minska med 15 procent till 2025 och med 30 procent till 2030. Regeringen framförde å sin sida att målen bör vara att reducera utsläppen med 25 procent till 2025 och med 50 procent 2030 (2010 basår).

Regeringen framhöll också att det är osäkert hur snabbt nollutsläppsfordon får genomslag i olika delar av Europa och att det långsiktiga målet därför bör vara indikativt. Oavsett nivåer anser regeringen att det är positivt att EU-målen skärps.

Målsättningen är att anta nya regler i oktober i år. En översyn är planerad till 2024.  

Läs mer här.


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...