Miljöministrar diskuterade skärpta utsläppskrav för personbilar och lätta fordon

""

Sveriges miljöminister Karolina Skog debatterade kommissionens förslag från november 2017 om nya utsläppskrav för koldioxid på ministermötet den 25 juni och framförde den svenska ståndpunkten att kommissionens förslag är för svagt.

EU-kommissionen har föreslagit att utsläppen av koldioxid från nya personbilar och lätta fordon ska minska med 15 procent till 2025 och med 30 procent till 2030. Regeringen framförde å sin sida att målen bör vara att reducera utsläppen med 25 procent till 2025 och med 50 procent 2030 (2010 basår).

Regeringen framhöll också att det är osäkert hur snabbt nollutsläppsfordon får genomslag i olika delar av Europa och att det långsiktiga målet därför bör vara indikativt. Oavsett nivåer anser regeringen att det är positivt att EU-målen skärps.

Målsättningen är att anta nya regler i oktober i år. En översyn är planerad till 2024.  

Läs mer här.


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...