""

Vi måste agera nu för att minska vägfaror” skriver Londons borgmästare Sadiq Khan i ett brev till Kommissionen där han begär att EU sätter en tidsgräns för när de nya säkerhetskraven på lastbilar ska träda i kraft. Lastbilar var, skriver Khan vidare, under 2016 inblandade i 23 procent av alla olyckor med dödlig utgång för fotgängare i Londontrafiken. För cyklister var motsvarande siffra 50 procent. 

Det är Transport & Environment som skriver om Khans brev. Det saknas för närvarande gemensamma regler om hur stort synfält som krävs från förarhytten. EU:s industrikommissionär Elżbieta Bieńkowska, till vilken brevet är adresserat, lade i juni i år fram ett förslag från kommissionen om revidering av den förordning i vilken tekniska krav på motorfordon och släpvagnar för typgodkännande finns (GSR). I bilaga II till den föreslagna förordningen anges krav avseende fotgängare, cyklister, sikt och synlighet. En del av kraven i förslaget bygger på förslag från FN:s standardiseringsorgan UNECE och Khan vill att EU ser till att gå före med egna krav om UNECE inte lyckas ta beslut om dessa tekniska krav.

Källa: Transport & Environment 

Läs Kommissionens förslag här och bilagorna här.


Minskar vägtrafiken när bränslet blir dyrare?

Vägtrafikens omfattning på statligt vägnät har varit relativt oförändrad under 2022, trots bränslepriser som varit upp till 70...

Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...