""

Vi måste agera nu för att minska vägfaror” skriver Londons borgmästare Sadiq Khan i ett brev till Kommissionen där han begär att EU sätter en tidsgräns för när de nya säkerhetskraven på lastbilar ska träda i kraft. Lastbilar var, skriver Khan vidare, under 2016 inblandade i 23 procent av alla olyckor med dödlig utgång för fotgängare i Londontrafiken. För cyklister var motsvarande siffra 50 procent. 

Det är Transport & Environment som skriver om Khans brev. Det saknas för närvarande gemensamma regler om hur stort synfält som krävs från förarhytten. EU:s industrikommissionär Elżbieta Bieńkowska, till vilken brevet är adresserat, lade i juni i år fram ett förslag från kommissionen om revidering av den förordning i vilken tekniska krav på motorfordon och släpvagnar för typgodkännande finns (GSR). I bilaga II till den föreslagna förordningen anges krav avseende fotgängare, cyklister, sikt och synlighet. En del av kraven i förslaget bygger på förslag från FN:s standardiseringsorgan UNECE och Khan vill att EU ser till att gå före med egna krav om UNECE inte lyckas ta beslut om dessa tekniska krav.

Källa: Transport & Environment 

Läs Kommissionens förslag här och bilagorna här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...