""

De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska miljöbyrån. En liten ökning av utsläppen från nya personbilar noterades dock. För skåpbilar fortsatte däremot trenden med sjunkande utsläpp.

Sedan mätningarna började 2010 har de genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya bilar minskat med 22g/kilometer eller drygt 15 procent. EU:s mål är en minskning med 95g/kilometer år 2021, vilket kräver att fordonstillverkarna förmår att ytterligare begränsa utsläppen. Därtill krävs ytterligare investeringar i infrastruktur för alternativa bränslen och styrmedel för att minska utsläppen enligt Europeiska miljöbyrån.

Det kan noteras att för första gången sedan 2009 såldes fler bensin än dieselbilar. En kraftig ökning av antalet elbilar kan också noteras även om de enbart utgör 1,5 procent av de nyregistrerade bilarna. 

Källa:

Kommissionen


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...