Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar

""

De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska miljöbyrån. En liten ökning av utsläppen från nya personbilar noterades dock. För skåpbilar fortsatte däremot trenden med sjunkande utsläpp.

Sedan mätningarna började 2010 har de genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya bilar minskat med 22g/kilometer eller drygt 15 procent. EU:s mål är en minskning med 95g/kilometer år 2021, vilket kräver att fordonstillverkarna förmår att ytterligare begränsa utsläppen. Därtill krävs ytterligare investeringar i infrastruktur för alternativa bränslen och styrmedel för att minska utsläppen enligt Europeiska miljöbyrån.

Det kan noteras att för första gången sedan 2009 såldes fler bensin än dieselbilar. En kraftig ökning av antalet elbilar kan också noteras även om de enbart utgör 1,5 procent av de nyregistrerade bilarna. 

Källa:

Kommissionen


Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...