Långsam tillväxt av elektriska bussar i europeiska städer

""

Helt elektrifierade bussar utgör enbart 9 procent av försäljningen av stadsbussar inom EU. Det höga inköpspriset är det främsta hindret för ökad försäljning enligt en studie av den gröna lobbyistorganisationen Transport and Environment. Europaparlamentet röstar för att öka andelen utsläppsfria bussar på Europas gator.

Elektriska bussar kan kosta dubbelt så mycket än sina dieseldrivna motsvarigheter. Framförallt för de fattigare städerna blir det alltför kostsamt att välja de elektriska bussarna, vilka många gånger dessutom har den sämsta luftkvalitén. Enligt Transport and Environment är dock de totala ägandekostnaderna för diesel respektive elektriska bussar i paritet med varandra om även hälsoeffekter av buller och utsläpp tas med i beräkningarna.

För att ytterligare öka de elektriska bussarnas förespråkas bland annat olika former av ekonomiskt stöd från kommissionen. Men också att externa kostnader i form av luftföroreningar ska inkluderas i upphandlingsprocessen.

Europaparlamentet röstade för att stödja utsläppsfria bussar genom att godkänna ytterligare mål i direktivet för rena och energieffektiva fordon. Direktivet syftar till att stimulera efterfrågan på rena fordon genom offentlig upphandling, vilket i huvudsak skulle påverka bussar. Målsättningen är att andelen utsläppsfria bussar av nyregistrerade bussar år 2017 beroende på land ska ligga någonstans i spannet 43 till 75 procent.

Källa: www.euractiv.com
Källa: www.euractiv.com


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...