""

Helt elektrifierade bussar utgör enbart 9 procent av försäljningen av stadsbussar inom EU. Det höga inköpspriset är det främsta hindret för ökad försäljning enligt en studie av den gröna lobbyistorganisationen Transport and Environment. Europaparlamentet röstar för att öka andelen utsläppsfria bussar på Europas gator.

Elektriska bussar kan kosta dubbelt så mycket än sina dieseldrivna motsvarigheter. Framförallt för de fattigare städerna blir det alltför kostsamt att välja de elektriska bussarna, vilka många gånger dessutom har den sämsta luftkvalitén. Enligt Transport and Environment är dock de totala ägandekostnaderna för diesel respektive elektriska bussar i paritet med varandra om även hälsoeffekter av buller och utsläpp tas med i beräkningarna.

För att ytterligare öka de elektriska bussarnas förespråkas bland annat olika former av ekonomiskt stöd från kommissionen. Men också att externa kostnader i form av luftföroreningar ska inkluderas i upphandlingsprocessen.

Europaparlamentet röstade för att stödja utsläppsfria bussar genom att godkänna ytterligare mål i direktivet för rena och energieffektiva fordon. Direktivet syftar till att stimulera efterfrågan på rena fordon genom offentlig upphandling, vilket i huvudsak skulle påverka bussar. Målsättningen är att andelen utsläppsfria bussar av nyregistrerade bussar år 2017 beroende på land ska ligga någonstans i spannet 43 till 75 procent.

Källa: www.euractiv.com
Källa: www.euractiv.com


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...