""

Helt elektrifierade bussar utgör enbart 9 procent av försäljningen av stadsbussar inom EU. Det höga inköpspriset är det främsta hindret för ökad försäljning enligt en studie av den gröna lobbyistorganisationen Transport and Environment. Europaparlamentet röstar för att öka andelen utsläppsfria bussar på Europas gator.

Elektriska bussar kan kosta dubbelt så mycket än sina dieseldrivna motsvarigheter. Framförallt för de fattigare städerna blir det alltför kostsamt att välja de elektriska bussarna, vilka många gånger dessutom har den sämsta luftkvalitén. Enligt Transport and Environment är dock de totala ägandekostnaderna för diesel respektive elektriska bussar i paritet med varandra om även hälsoeffekter av buller och utsläpp tas med i beräkningarna.

För att ytterligare öka de elektriska bussarnas förespråkas bland annat olika former av ekonomiskt stöd från kommissionen. Men också att externa kostnader i form av luftföroreningar ska inkluderas i upphandlingsprocessen.

Europaparlamentet röstade för att stödja utsläppsfria bussar genom att godkänna ytterligare mål i direktivet för rena och energieffektiva fordon. Direktivet syftar till att stimulera efterfrågan på rena fordon genom offentlig upphandling, vilket i huvudsak skulle påverka bussar. Målsättningen är att andelen utsläppsfria bussar av nyregistrerade bussar år 2017 beroende på land ska ligga någonstans i spannet 43 till 75 procent.

Källa: www.euractiv.com
Källa: www.euractiv.com


Minskar vägtrafiken när bränslet blir dyrare?

Vägtrafikens omfattning på statligt vägnät har varit relativt oförändrad under 2022, trots bränslepriser som varit upp till 70...

Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...