Långa lastbilar åter på agendan

Lastbilar på väg

De har tidigare kallats ”monstertruckar” men nu höjs röster för att återigen lansera lastbilar med långa släp som ett sätt att minska bränsleåtgång för godstransporter på väg. 

Det är i samband med det förslag kommissionen lade i maj i år om koldioxidkrav för tunga fordon som ett förslag om att avveckla möjligheten för enskilda medlemsländer att förbjuda långa och tunga lastbilar; European Modular Systems (EMS) eller modulsystem, seglat upp.

Sverige tillhör de länder som tillåter lastbilar med släp med totallängd 25,25 meter och förra året bestämde sig även Tyskland för att tillåta dem på tyska vägar. Den tyska delstaten Baden-Wurttemberg har infört ett incitamentssystem för långa lastbilar och Euroactiv skriver att Joachim Drees, vd på Man Truck and bus, hävdar att detta minskat koldioxidutsläppen med 12 procent jämfört med vanliga lastbilar. Kritiker ser dock en risk för att långa lastbilar också ökar vägtransporternas konkurrenskraft i förhållande till andra mer klimateffektiva trafikslag.

Källa: 


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...