Långa lastbilar åter på agendan

Lastbilar på väg

De har tidigare kallats ”monstertruckar” men nu höjs röster för att återigen lansera lastbilar med långa släp som ett sätt att minska bränsleåtgång för godstransporter på väg. 

Det är i samband med det förslag kommissionen lade i maj i år om koldioxidkrav för tunga fordon som ett förslag om att avveckla möjligheten för enskilda medlemsländer att förbjuda långa och tunga lastbilar; European Modular Systems (EMS) eller modulsystem, seglat upp.

Sverige tillhör de länder som tillåter lastbilar med släp med totallängd 25,25 meter och förra året bestämde sig även Tyskland för att tillåta dem på tyska vägar. Den tyska delstaten Baden-Wurttemberg har infört ett incitamentssystem för långa lastbilar och Euroactiv skriver att Joachim Drees, vd på Man Truck and bus, hävdar att detta minskat koldioxidutsläppen med 12 procent jämfört med vanliga lastbilar. Kritiker ser dock en risk för att långa lastbilar också ökar vägtransporternas konkurrenskraft i förhållande till andra mer klimateffektiva trafikslag.

Källa: 


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...