Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Långa lastbilar åter på agendan

Lastbilar på väg

De har tidigare kallats ”monstertruckar” men nu höjs röster för att återigen lansera lastbilar med långa släp som ett sätt att minska bränsleåtgång för godstransporter på väg. 

Det är i samband med det förslag kommissionen lade i maj i år om koldioxidkrav för tunga fordon som ett förslag om att avveckla möjligheten för enskilda medlemsländer att förbjuda långa och tunga lastbilar; European Modular Systems (EMS) eller modulsystem, seglat upp.

Sverige tillhör de länder som tillåter lastbilar med släp med totallängd 25,25 meter och förra året bestämde sig även Tyskland för att tillåta dem på tyska vägar. Den tyska delstaten Baden-Wurttemberg har infört ett incitamentssystem för långa lastbilar och Euroactiv skriver att Joachim Drees, vd på Man Truck and bus, hävdar att detta minskat koldioxidutsläppen med 12 procent jämfört med vanliga lastbilar. Kritiker ser dock en risk för att långa lastbilar också ökar vägtransporternas konkurrenskraft i förhållande till andra mer klimateffektiva trafikslag.

Källa: 


Exporten av personbilar ökade kraftigt 2018


Den totala exporten av begagnade personbilar från Sverige uppgick till 105 000 fordon under 2018. Det är en ökning med 64 proce...

Ny EU-standard för renare lastbilar


Europaparlamentet och Europeiska rådet har enats kring en standard för nya lastbilars utsläpp av koldioxid. Beslutet innebär at...

Kommissionen utreder stöd till Öresundsförbindelsen


EU-domstolen har beslutat att ogiltigförklara Kommissionens tidigare beslut gällande det svenska och danska stödet till Öresund...