Långa lastbilar åter på agendan

Lastbilar på väg

De har tidigare kallats ”monstertruckar” men nu höjs röster för att återigen lansera lastbilar med långa släp som ett sätt att minska bränsleåtgång för godstransporter på väg. 

Det är i samband med det förslag kommissionen lade i maj i år om koldioxidkrav för tunga fordon som ett förslag om att avveckla möjligheten för enskilda medlemsländer att förbjuda långa och tunga lastbilar; European Modular Systems (EMS) eller modulsystem, seglat upp.

Sverige tillhör de länder som tillåter lastbilar med släp med totallängd 25,25 meter och förra året bestämde sig även Tyskland för att tillåta dem på tyska vägar. Den tyska delstaten Baden-Wurttemberg har infört ett incitamentssystem för långa lastbilar och Euroactiv skriver att Joachim Drees, vd på Man Truck and bus, hävdar att detta minskat koldioxidutsläppen med 12 procent jämfört med vanliga lastbilar. Kritiker ser dock en risk för att långa lastbilar också ökar vägtransporternas konkurrenskraft i förhållande till andra mer klimateffektiva trafikslag.

Källa: 


Förvärvsarbetande i glesbygd och landsbygd - en metodbeskrivning


Resultaten från denna promemoria har utgjort ett av underlagen för huvudrapporten från Trafikanalys regeringsuppdrag om fördjup...

Kommissionen granskar sammanslagningen av Fiat Chrysler och PSA


Den 17 juni beslutade EU-kommissionen att starta en fördjupad granskning av det planerade samgåendet mellan Fiat Chrysler och...