Långa lastbilar åter på agendan

Lastbilar på väg

De har tidigare kallats ”monstertruckar” men nu höjs röster för att återigen lansera lastbilar med långa släp som ett sätt att minska bränsleåtgång för godstransporter på väg. 

Det är i samband med det förslag kommissionen lade i maj i år om koldioxidkrav för tunga fordon som ett förslag om att avveckla möjligheten för enskilda medlemsländer att förbjuda långa och tunga lastbilar; European Modular Systems (EMS) eller modulsystem, seglat upp.

Sverige tillhör de länder som tillåter lastbilar med släp med totallängd 25,25 meter och förra året bestämde sig även Tyskland för att tillåta dem på tyska vägar. Den tyska delstaten Baden-Wurttemberg har infört ett incitamentssystem för långa lastbilar och Euroactiv skriver att Joachim Drees, vd på Man Truck and bus, hävdar att detta minskat koldioxidutsläppen med 12 procent jämfört med vanliga lastbilar. Kritiker ser dock en risk för att långa lastbilar också ökar vägtransporternas konkurrenskraft i förhållande till andra mer klimateffektiva trafikslag.

Källa: 


Nya regler för internationella lastbilstransporter


EU:s lagstiftare har efter flera år av förhandlingar nått en preliminär överenskommelse om nya regler för internationella...

På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...