Planskild korsning vid Slussen

Infrastruktur tar stora resurser i anspråk och drabbas ofta av fördyringar i form av tids- och kostnadsöverskridanden. Det är därför viktigt att försöka säkra kostnadseffektiviteten i planering, projektering och byggande. De nordiska länderna Norge, Danmark, Finland och Sverige har olika angreppssätt för att genom kvalitetskontroll och uppföljningsrutiner försöka säkra effektiviteten i sin infrastrukturförsörjning.

Syftet med den här studien är att analysera och bedöma de olika angreppssättens för- och nackdelar ur olika perspektiv som produktivitet och effektivitet samt relatera slutsatserna till svenska förhållanden. För att få perspektiv på skillnaderna mellan de fyra länderna görs även en jämförande analys av skillnaderna i den långsiktiga planeringsprocessen i Sverige och de andra länderna.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...