""


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentemot vägtransportsektorns energimål kan medföra att avfallsbaserade biobränslen ersätts av billigare grödbaserade biobränslen.

Enligt nuvarande reglering räknas avancerade biobränslen från avfallskällor som använder matolja och animaliskt fett två gånger mot vägtransportmålen. Detta skulle dock upphöra med ett nyligen presenterat förslag från EU -kommissionen som en del av paketet ”Fit for 55”. Där uppger Kommissionen att de i stället önskar tillämpa en 1,2x boost för avancerade biodrivmedel som används inom luftfarts- och maritima sektorn. Kommissionen pekar på att vägtransporternas klimatavtryck kan minskas genom el- och gasfordon där det redan finns utvecklade fordon som rullar på våra vägar. Motsvarande teknik för flyg- och sjöfart är ännu i utvecklingsstadiet.

Om dubbelräkningen i slutändan tas bort för vägtransporter återstår att se. Den föreslagna regleringen som ingår i paketet Fit for 55, inklusive det reviderade direktivet om förnybar energi, kommer nu att diskuteras och ändras av EU: s medlemsstater och Europaparlamentet. Processen, som förväntas ta flera år att slutföra, kan resultera i reglering som väsentligt skiljer sig från EU -kommissionens ursprungliga förslag.

Källa: Euractiv.com  


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...