Hur mäter man livskvalitet?

Tussilago

Utredningen  "Får vi det bättre? Om mått på livskvalitet" (SOU 2015:56) föreslår att livskvalitet skall mätas med indikatorer avseende tio olika komponenter. 

Några av dessa kopplar relativt tydligt till frågor med bäring för transportpolitiken. I Trafikanalys remissvar väljer vi att fokusera på dessa komponenter samt frågor rörande undersökningsdesign.

Tidsutrymme
Två indikatorer för tidsutrymme föreslås; Normal veckoarbetstid och Egen tid. Trafikanalys skulle vilja inkludera en ytterligare indikator, Normal veckotid för arbetsresor.

Livsmiljö
Under komponenten Livsmiljö föreslås två indikatorer hämtas in genom intervjuer; Upplevt buller, och Frågor om boendemiljön och närområdet. Det är viktigt att i detta sammanhang påpeka att hur människor upplever buller säger relativt lite om i vilken utsträckning de är utsatta för buller.

Det är också oklart varför livsmiljöbegreppet ska begränsas till boendemiljön och närområdet, då en stor del av den vakna tiden för många tillbringas på annan plats.

Urvalets storlek och design m.m. 
Trafikanalys bedömer att det föreslagna nettourvalet kommer att räcka långt för att följa utvecklingen för hela befolkningen på riksnivå. Men om ambitionen är att till exempel kunna göra jämförande analyser för ett visst åldersegment och kön i alla län kommer det förmodligen att behövas ett mer omfattande urval för att påvisa eventuella signifikanta skillnader. En alternativ ambitionsnivå skulle kunna vara att hämta data från andra undersökningar, och endast komplettera med mer avgränsade insamlingar.

Läs hela remissvaret:


Tyskland fälls i EU-domstolen för diskriminerande vägtullar


De vägtullar som Tyskland antog 2015 är olagliga då de i praktiken bara betalas av utländska fordonsägare. Det konstaterar...

EU bjuder in till samråd om hållbara batterier


Kommissionen planerar ny lagstiftning för att göra Europa till en global ledare när det gäller att tillverka och använda hållba...

Mer aerodynamiska lastbilar tillåts på europeiska vägar från september 2020


Parlamentet och rådet har beslutat om ett datum – 1 september 2020 – då lastbilar med längre förarhytter med bättre aerodynamik...