Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Flicka på bänk med dator i knät

Hur mäter man livskvalitet?

Utredningen  "Får vi det bättre? Om mått på livskvalitet" (SOU 2015:56) föreslår att livskvalitet skall mätas med indikatorer avseende tio olika komponenter. 

Några av dessa kopplar relativt tydligt till frågor med bäring för transportpolitiken. I Trafikanalys remissvar väljer vi att fokusera på dessa komponenter samt frågor rörande undersökningsdesign.

Tidsutrymme
Två indikatorer för tidsutrymme föreslås; Normal veckoarbetstid och Egen tid. Trafikanalys skulle vilja inkludera en ytterligare indikator, Normal veckotid för arbetsresor.

Livsmiljö
Under komponenten Livsmiljö föreslås två indikatorer hämtas in genom intervjuer; Upplevt buller, och Frågor om boendemiljön och närområdet. Det är viktigt att i detta sammanhang påpeka att hur människor upplever buller säger relativt lite om i vilken utsträckning de är utsatta för buller.

Det är också oklart varför livsmiljöbegreppet ska begränsas till boendemiljön och närområdet, då en stor del av den vakna tiden för många tillbringas på annan plats.

Urvalets storlek och design m.m. 
Trafikanalys bedömer att det föreslagna nettourvalet kommer att räcka långt för att följa utvecklingen för hela befolkningen på riksnivå. Men om ambitionen är att till exempel kunna göra jämförande analyser för ett visst åldersegment och kön i alla län kommer det förmodligen att behövas ett mer omfattande urval för att påvisa eventuella signifikanta skillnader. En alternativ ambitionsnivå skulle kunna vara att hämta data från andra undersökningar, och endast komplettera med mer avgränsade insamlingar.

Läs hela remissvaret:




EU-kommissionen och parlamentet starkt kritiska efter avslöjanden om avgastester på apor och människor


Den 5 februari hölls en debatt i EU-parlamentet om ”multinationella företags manipulation av vetenskaplig forskning”, som en...

Socialdemokrater i EU-parlamentet vill se 40 procent lägre koldioxidutsläpp från nya lätta fordon till 2030


Den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet (S&D) vill att koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i unionen ska mins...

Hur kan vi öka kunskapen om godstransporter med lätta lastbilar?


Trafikanalys har i ett regeringsuppdrag inventerat behov av statistik om lätta lastbilar och distributionsfordon i urbana miljö...