Gröna ledamöter kritiserar hemlighetsmakeri kring ”Dieselgate”

""

Ledamöter ur den gröna gruppen i Europaparlamentet skickade den 11 juli in en anmälan till Europeiska ombudsmannen där de kritiserar den restriktiva tillgången till vissa, enligt anmälan, nyckeldokument. De ledamöter som deltog i Europaparlamentets granskningskommitté EMIS begränsades av kommissionen att ta del av mötesanteckningar som berörde dieselskandalen till att läsa dem bakom lyckta dörrar och med tystnadsplikt om innehållet. 

Det är Bas Eickhout, vice ordförande i den gröna gruppen, som skickat in anmälan till den Europeiska ombudsmannen. I anmälan skriver Eickhout att att kommissionen tillämpat sekretessbestämmelserna för strikt och att det är oacceptabelt att EMIS-ledamöterna inte fick ta del av dokumenten på ett mer öppet sätt.

De dokument det handlar om är tillgång till mötesanteckningar från TCMV:s sammanträden (Technical Committee on Motor Vehicles). TCMV, i vilken alla medlemsstater finns representerade är tillsammans med kommissionen ansvariga för beslut om hur olika tekniska krav inom EU-lagstiftningen ska tillämpas, däribland tillämpning av EU:s bestämmelser om utsläppsbegränsningar.

Kommissionen har motiverat tillämpning av sekretessbestämmelser med hänvisning till att beslutsprocessen inom TCMV skulle kunna skadas om exempelvis individuella utfall i olika röstningsförfaranden och namn på kommissionens tjänstemän blev offentliga. Kommissionen menar att enskilda TCMV-ledamöter skulle kunna utsättas för starka påtryckningar från tillverkare och ideella organisationer.  

Källa. 

Läs mer. 


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...