""

Rådet gick emot Europaparlamentet som föreslagit högre ambitionsnivåer och godkände i stället kommissionens ursprungliga förslag om utsläppstak för nya personbilar och lätta nyttofordon för 2025 och 2030. Beslutet föregicks av en het debatt som kommer att fortsätta framöver. 

Kommissionens förslag, som i stora delar godkändes av rådet, handlar om koldioxidkrav för nya personbilar och lätta fordon från 2025.  Som rapporterats tidigare ville Europarlamentet välja en högre ambitionsnivå för utsläppsmål för personbilar, med 20-procentiga utsläppsminskningar från 2025 och en 40-procentig utsläppsminskning från 2030, mot kommissionens förslag på 15- respektive 30-procentiga utsläppsminskningar. Enskilda medlemsländer, däribland Tyskland, valde att ansluta sig till kommissionens förslag, medan exempelvis Sverige krävde betydligt tuffare mål på 25- respektive 50-procentiga utsläppsminskningar. I rådets slutliga ställningstagande höjdes ambitionsnivån för personbilar till 2030 till 35 procent.

Kommissionen fick därmed ett mandat att inleda förhandling med Europaparlamentet och dessa inleddes den 10 oktober - fortsättning följer.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...