Europeiska rådet kom överens om nya koldioxidkrav för personbilar och lätta nyttofordon

""

Rådet gick emot Europaparlamentet som föreslagit högre ambitionsnivåer och godkände i stället kommissionens ursprungliga förslag om utsläppstak för nya personbilar och lätta nyttofordon för 2025 och 2030. Beslutet föregicks av en het debatt som kommer att fortsätta framöver. 

Kommissionens förslag, som i stora delar godkändes av rådet, handlar om koldioxidkrav för nya personbilar och lätta fordon från 2025.  Som rapporterats tidigare ville Europarlamentet välja en högre ambitionsnivå för utsläppsmål för personbilar, med 20-procentiga utsläppsminskningar från 2025 och en 40-procentig utsläppsminskning från 2030, mot kommissionens förslag på 15- respektive 30-procentiga utsläppsminskningar. Enskilda medlemsländer, däribland Tyskland, valde att ansluta sig till kommissionens förslag, medan exempelvis Sverige krävde betydligt tuffare mål på 25- respektive 50-procentiga utsläppsminskningar. I rådets slutliga ställningstagande höjdes ambitionsnivån för personbilar till 2030 till 35 procent.

Kommissionen fick därmed ett mandat att inleda förhandling med Europaparlamentet och dessa inleddes den 10 oktober - fortsättning följer.


Fråga: Hur gamla är olika typer av vägfordon?


Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2019) motorcyklarna allra äldst (19,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Fråga: Hur många omkommer och skadas i vägtrafiken i olika kommuner?


Under 2019 omkom totalt 221 personer i vägtrafiken, mot 324 personer året innan. Antal omkomna 2019 var därmed det lägsta antal...