Europaparlamentet välkomnar fokus på förarlösa bilar

""

Europaparlamentet välkomnar Kommissionens fokus på förarlösa bilar, men efterlyser ytterligare ansträngningar för att garantera säkerheten och utökat stöd till näringslivet. Därtill efterlyses ett vidgat perspektiv som även inkluderar övriga trafikslag.

Kommissionen har tidigare lämnat meddelandet ”vägen mot automatiserad rörlighet – en EU-strategi för framtidens rörlighet”. Nu har Europaparlamentet antagit ett eget betänkande framtaget på initiativ av den nederländske parlamentarikern Wim van de Camp med följande huvudpunkter:

  • EU:s politik och lagar gällande automatiserad och sammankopplade transporttyper borde innefatta samtliga transportmedel, inklusive närsjöfart, fartyg på inre vattenvägar, godstransportdrönare och snabbspårvägssystem.

  • Standardiseringsansträngningar behöver göras på internationell nivå för att bättre koordinera och fastställa säkerhet och interoperabilitet för fordon över gränserna. Färdskrivare borde vara obligatoriska i automatiserade fordon för att förbättra utredningar efter olyckor och för att möta ansvarsfrågan.

  • Lämpliga regler som täcker in dataskydd och etik i den automatiserade transportsektorn borde utvecklas snabbt, även för att förbättra tilliten hos Europas medborgare till bruket av förarlösa fordon.

  • Särskilt fokus borde läggas på utvecklandet av självkörande fordon med tillgänglighet för personer med begränsad rörlighet eller funktionsvariationer

Källor:
Europaparlamentet (pressmeddelande)

Europaparlamentet (på svenska)


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...